جلسه ی شورای مرکزی شنبه 5/6/1401 در محل سالن مراسم دفتر مرکزی خانه کشاورز تشکیل  شد.

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، عیسی کلانتری دبیرکل خانه کشاورز ضمن خیر مقدم یاد چهار چهره خدوم بخش کشاورزی را که از میان ما به دیار باقی شتافته اند، گرامی داشت.

وی از دکتر علیمحمد ایزدی  اولین وزیر کشاورزی جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و گفت وی پرچمدار حفاظت از حرمت مالکیت بعد از انقلاب بود.

از دکتر یوسف قریب یاد کرد و گفت  سردمدار اطلاع رسانی در بخش بود و دفاع از کشاورزان  را بعنوان استراتژی فعالیت های خود قرار داد.

او از مهندس یونس ابراهیمی بعنوان پدر مرکبات ایران یاد کرد که خدمات ارزنده ای به بخش باغبانی کشور کرد.

از دکتر بهزاد قره یاضی بعنوان با جسارت ترین محقق بخش  نام برد که با شجاعت  سد مخالفت با مهندسی ژنتیک را شکست.

کلانتری افزود این چهار تن هرکدام در رشته ی خود خدمات ارزشمندی به بخش کشاورز ی نمودند که با ارتحال خود دانایی بخش را  بشدت کاهش داده اند.

با توجه به حذف ارز ترجیحی از بخش تولید لازم است وضعیت آزادی تجارت محصولات کشاورزی و قاعدتا واردات و صادرات محصولات کشاورزی براساس قوانین بین الملل روشن شود. وی اضافه کرد کشاورزان بخصوص خرده مالکین اولین قربانیان این سیاستها هستند .

متاسفانه ‏کشور نتوانسته زیر بناهای کشاورزی را آماده رقابت کند در حالیکه امروز در عرصه اقتصاد آزاد کشاورزی رقابت اصل غیرقابل انکارست.

 ‏دبیرکل خانه کشاورز در ادامه اعلام کرد  گرچه مسؤلان وزارت جهاد کشاورزی مدعی هستند با تکیه بر  امنیت غذایی برنامه ریزی و خدمت می کنند ولی در عمل محصول به طور مناسب و بقدر نیاز  دست مصرف کننده نمی رسد. وی گفت مگر نه این است که امنیت غذایی بدون توجه به محل تولید محصول باید بدست مصرف کننده برسد؟  پیام امنیت غذایی این است که  بدون توجه به اینکه  محصول در داخل یا خارج از کشور تولید می شود باید بدست مصرف کننده به اندازه کافی برسد

 ‏دبیرکل خانه کشاورز به درد دیرینه ی کشاورزی یعنی آب اشاره کرد و گفت سیاست های مصرف بگونه ای در جریان است که ریشه ی کشاورزی تا سال 1410 خشکانده خواهد شد و با انتقاد از استراتژی برنامه ریزی توسعه مبنی بر خودکفایی در محصولات بدون توجه به نیاز آبی محکوم به شکست است.

 دبیرکل خانه کشاورز همچنین به وجود قانون غلط وحدت  تولی گری و تصدی گری آب در وزارت نیرو که از سال 1361 در حال اجراست اشکال گرفت و گفت لازم است تصمیم گیری در مورد سیاست گذاری تخصیص آب در مرجع دیگری غیر از وزارت نیرو اتخاذ شود .

 در ادامه ی جلسه نماینده کشاورزان کشور نسبت به ارائه ی اخبار کشاورزی استانها پرداختند.

 ‏

 ‏کلانتری در پایان به اعضای شورای مرکزی که نمایندگان کشاورزان سراسر کشور هستند توصیه کرد ضمن حفاظت بیشتر از منابع ژنتیکی و آب و خاک کشور،  بهره برداران کشاورزی در سراسر کشور را آگاه کنند تا نسبت به جلوگیری از حفر چاه و بهره وری بیشتر از آب موجود اقدام کنند.

انتخابات، برنامه نهایی امروز شورای مرکزی خانه کشاورز بود .