دبیر خانه کشاورز استان آذربایجان شرقی گفت: راه حل بهتری از رونق تولید و افزایش بهره وری نداریم .

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، مهندس مصطفی قنبری در برنامه زنده تراز با اشاره به اینکه جامعه‌ای پیشرفت می‌کند که مدیران ارشد آن به سرعت تصمیم گیری کنند، افزود: اولین شرط رونق تولید در بخش کشاورزی این است که تولیدکننده تصمیم به تولید داشته باشد و سپس نسبت به بازدهی آن اعتماد پیدا کند البته داشتن عوامل تولید اساسی مثل آب وخاک از نیازهای اساسی تولید بهره ورمی باشد.

وی استفاده درست از دانش فنی را ضروری دانست و افزود: نظام بهره برداری قبل از عمل در افکار اتفاق می‌افتد، باید نگرش‌ها اصلاح شود تا بتوانیم برای تولید اقدام کنیم تشکیل هسته های همیار اقتصادی و اجتماعی دانش بنیان و فن آوردر روستاها و مزارع تولید ، اولویت رونق در تولید بخش کشاورزی خواهد بود.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه در شرایط سخت اجتماعی قرار گرفته‌ایم، عنوان کرد: ما امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که باید تحت هر شرایطی، نسبت به تولید اقدام کنیم و از داشته های علمی وتجربی خود در توانمندسازی بخش کشاورزی استفاده کنیم.

مهندس قنبری در بخش دیگری با اشاره به دلایل مهم مهاجرت روستاییان به شهر تصریح کرد: نیازمند برنامه ریزی پیشگیرانه بودیم که این اقدام صورت نگرفته است، باید پیش بینی می‌کردیم که با چند درصد رشد جمعیت، منابع روستایی جوابگوی چه مقدار نیروی انسانی است آمایش لازم را انجام ندادیم مهاجرت اتفاق افتاده است.

به گفته وی، به دلیل عدم دقت در برنامه ریزی و آمایش سرزمین و پیش بینی‌های برنامه‌ای دراز مدت، برنامه ریزی مناسب در بخش کشاورزی کمتر صورت گرفته است.

این کارشناس کشاورزی تاکید کرد: اگر دسترسی به سرمایه گذاری درازمدت و انبوه نداشتیم، حداقل می‌توانستیم سرمایه در گردش پرداخت کنیم که به تولید تبدیل شده و معضلات دست و پاگیر را به طور مسکن حل کند تا فرصت رفع تنگناهای بعدی را بدست می آوردیم.

مهندس قنبری همچنین باتشریح موانع صادرات محصولات کشاورزی اظهارداشت: صادرات یک هنر و صنعت و علم است، اما باید به تولید وصل شود، ابتدا باید تولید موجه و سالم و قابل قبول بازارهای مقصد داشته باشیم سپس به بررسی موانع صادرات بپردازیم درحال حاضر اکثریت کشاورزان ما در داخل زنجیره بازارهای کشاورزی قرار ندارند و ابتدا و انتهای زنجیره گرفتار شده اند.

وی افزود: یکسان شدن قیمت‌ها با داخل و خارج امروز محقق شده اما امنیت تولید که یکی از آنها معاف از مالیات است، اگر فردا نباشد مطمئناً سود کمتری دست کشاورز را می‌گیرد پس بخش کشاورزی را همانند سابق می باید از عارضه های ضرر رسان مصون نگهداریم تا با اطمینان بیشرکشاورزان بتوانند بر رونق تولید و افزایش بهره وری اقدام نمایند.