از چهارم فروردین سال جاری تاکنون، بیش از ۶۳۰۰ هکتار مبارزه با آفت ملخ صحرایی انجام شده است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این مطلب گفت: اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت منتظر هجوم اصلی ملخ صحرایی از سمت شمال و شمال غرب عربستان به مناطقی از جنوب کشور هستیم.

سعید معین افزود: در مرحله نخست، استان های خوزستان، ایلام، بخشی از بوشهر و قسمتی از فارس و احتمالا کهگیلویه و بویراحمد مورد حمله ملخ صحرایی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به این که در هفته های گذشته، بخشی از ملخ های صحرایی از سمت کویت وارد عراق شده است، اظهار داشت: اگر فشار جمعیت ملخ صحرایی زیاد باشد و باد قابل توجهی بوزد، آنگاه این آفات ممکن است بتوانند از ارتفاعات زاگرس عبور کنند و خود را به استان های لرستان و اصفهان برسانند.

معین گفت: فرق مبارزه با ملخ صحرایی در سال جاری نسبت به سال های قبل این است که در سال های قبل مراتع در جنوب کشور سرسبز بودند، اما امسال این مراتع خشک شده اند.

وی ادامه داد: امسال در جنوب کشور فقط باغات و مزارع کشت شده داریم و احتمالا ملخ های صحرایی هم به این مناطق هجوم می آورند.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی خاطرنشان کرد: ملخ های صحرایی برای یافتن غذا، آب و خاک مناسب از مناطق خشک عربستان به سمت ایران پرواز می کنند و به دنبال جای مناسبی برای تخم ریزی هستند.

وی در عین حال گفت: مردم هیچ نگرانی از بابت هجوم ملخ های صحرایی نداشته باشند، زیرا ما به لحاظ امکانات، سم و نیروهای آموزش دیده آماده ایم ضمن آن که از حمایت های دولت و مجلس در زمینه تامین منابع مالی و امکانات برخوردار هستیم.

معین اضافه کرد: امکانات سازمان حفظ نباتات کشور پاسخگوی مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سطح ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار هکتار است.

وی اظهار داشت: با کمک های  نظامی و انتظامی به ویژه در زمینه لجستیک و نیروی انسانی برای عملیات مبارزه با این آفت مشکلی نخواهیم داشت.

معین درباره تامین منابع مالی نیز یادآور شد: سازمان حفظ نباتات برای انجام عملیات مبارزه با ملخ صحرایی ۱۰۰  میلیارد تومان دیگر نیز درخواست کرده که در حال حاضر ستاد بحران کشور با  ۷۰  میلیارد تومان آن موافقت کرده است.

وی گفت: در صورت تصویب  دولت، این رقم از سوی سازمان برنامه و بودجه در اختیار سازمان حفظ نباتات کشور قرار می گیرد و در استان های درگیر با این آفت برای تهیه امکانات مبارزه، توزیع می شود.