دبیر خانه کشاورز آذربایجان شرقی، با اشاره به لزوم تغییر نگاه به بخش کشاورزی اظهار کرد: باید برنامه‌های این بخش را در ابتدا به کشاورزان ابلاغ و حتماً از نظرات عاملان تولید در تدوین برنامه‌ها استفاده کنیم. زیرا اگر کشاورزان با ما همراه نباشند، هرچه اقدامی که انجام دهیم، ارزشی نخواهد داشت.

 به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، مهندس مصطفی قنبری در همایش کشت پاییزه و آغاز سالزراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰در تبریز با اشاره به برنامه‌های وزیر جدید کشاورزی، گفت: بهره مندی از کشت قراردادی و برنامه جهش تولید، از جمله مواردی است که در برنامه پیشنهادی دکتر سادانی نژاد، وزیر کشاورزی قید شده است. بر اساس گفته وی بایستی شیوه‌های اجرایی و روش‌های ارتباطی در بخش کشاورزی تغییر یابد.

وی افزود: کشت قراردادی، تدوین الگوی کشت هر منطقه و ایجاد معاونتهای جهاد سازندگی در وزارتخانه می‌تواند ارتباط لازم در بدنه‌ کشاورزی و نیروی چندمیلیونی کشاورز کشور ایجاد کند.

مهندس قنبری با اشاره به حضور قشر تحصیلکرده در روستاها و افزایش فارغ التحصیلان کشاورزی، اظهار کرد: از اتاق بازرگانی و تجار استان انتظار داریم تا وارد بخش کشاورزی شوند تجار می‌توانند در تمامی حلقه‌های زنجیره تولید تا مصرف و از مزرعه در حوزه کشت قراردادی، صادرات، تنظیم بازار و صنایع تبدیلی به بخش کشاورزی کمک کنند و تنها خریدار نباشند.

وی با بیان این‌که تاجران می‌توانند روستاها را به عنوان کارخانه در نظر بگیرند، ادامه داد: بخش کشاورزی نیاز به آب دارد و بیش از دو سوم تولیدات استان در حوضه دریاچه ارومیه انجام می‌گیرد اما متاسفانه وضعیت کنونی این دریاچه چندان خوب نیست.

دبیر خانه کشاورز آذربایجان شرقی تاکید کرد: در راستای توجه به این حوضه و مشکلاتی که در ستاد احیا وجود دارد، بایستی جهادکشاورزی به مسئله ورود یابد و حداقل برنامه‌ای مستقل جهت نگه داشت دریاچه ارومیه تدوین شود.

وی با اشاره به لزوم استفاده از دستگاه‌های بروز هواشناسی و کارشناسان خبره حوزه جهت کمک به تدوین و اجرای برنامه‌های جهادکشاورزی، گفت: عملیاتی ساختن جهش تولید نیازمند همکاری تمامی بخش‌های کشاورزی از جمله حوزه هواشناسی، خاکشناسی، تغذیه گیاهان و … بوده و بایستی مقوله بازاررسانی و حمل و نقل محصولات نیز بهبود یابد تا شاهد کاهش ضایعات کشاورزی باشیم.

وی تاکید کرد: از نظرات و پیشنهادات کشاورزان و شاغلان حوزه نیز باید به مسئولان و افراد راس امور اداری این بخش ارائه و بهره مندی لازم انجام بگیرد.