سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه استاندارد گندم ایران ۷ برابر استاندارد اروپا است گفت: محصولات کشاورزی ایران از سلامت و کیفیت بالایی برخوردار هستند و مردم نگرانی بابت مصرف آنها نداشته باشند.

عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی امروز در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی اظهار کرد: میزان ضایعات محصولات کشاورزی در مراحل تولید و پس از تولید بالا است و لازم است که به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

وی با بیان اینکه مسائل ناشی از جنگ اقتصادی مشکلی برای کشور ایجاد نکرده است افزود: هرچند که شرایط کمی برای فعالین اقتصادی سخت‌تر کرده است اما در مجموع مشکلی برای کشور ایجاد نکرده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در شرایط فعلی محدودیتی که داریم برای انتقال دانش است.

وی تصریح کرد: تنوع آفت‌کش‌ها در بخش کشاورزی پایین است که این امر منجر به خسارتهایی شده است و فعالین اقتصادی و تولیدکنندگان این بخش انتظار می‌رود که برای رفع این مشکل اقدام کنند.

کشاورز با اشاره به لزوم انتقال دانش تولید آفت‌کش‌های کشاورزی به کشور گفت: در صورتی که بتوانیم تکنولوژ‌ی‌ها را به د اخل کشور منتقل کنیم هزینه‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

وی گفت: در بخش سموم نیازمند ایجاد اصلاحاتی در بخش‌هایی مانند پاشنده‌ها، اصلاح زمان سمپاشی و اصلاح خود آفت‌کش‌ها هستیم  همچنین لازم است آفت‌کش‌ها آب کمتری استفاده کنند و تولید سموم تخصصی مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: اهمیت تولید آفت‌کش‌های کم خطرتر و کاراتر در بخش کشاورزی مورد اهمیت است و باید به سمتی برویم که آفت‌کش‌های بیولوژیک و زیستی بیشتر تولید شود.

کشاورز با اشاره به موضوع نوسات ارزی و تاثیر آن بر فعالیت فعالان اقتصادی این بخش گفت: با وجود نوسانات ارزی در حال حاضر ارز اختصاصی به واردات آفت‌کش‌ها 4200 تومانی است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: تشکل‌ها توانستند به خوبی قیمت‌ها را کنترل کنند و در حال حاضر گزارشی از گرانفروشی و عدم عرضه نداشته‌ایم.

کشاورز با بیان اینکه وضعیت تولید کودهای تولیدی در کشور ارتقای مناسبی یافته است گفت: در سالهای 91 و 92 حداقل مصرف کود را در کشور داشتیم و همچنین این محصول به درستی استفاده نمی‌شد اما باید توجه داشت که مصرف سم در بخش کشاورزی بسیار مورد اهمیت است و موجب افزایش عملکرد آن می‌شود.

وی گفت: از سال 1396 به بعد اوضاع کیفیت کودها بسیار بهبود یافته و کودهای بهتری وارد بازار شده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: در سالهای 93 و 94 وقتی کیفیت کودها را مورد بررسی قرار می‌دادیم نگرانی بسیاری داشتیم و به اسم کود موارد دیگری به کشاورزان تحویل داده می‌شد.

وی گفت:  در این راستا با شرکتهای بخش خصوصی و حتی دولتی برخورد به عمل آمد و در مواردی ارجاع قضایی داشتیم.

کشاورز یادآور شد که در دو نیم سال گذشته بحران کود را پشت سر گذاشتیم و در شرایط فعلی اگر کود تولیدی در کشور عدم تطابقی با استانداردها داشته باشد حداکثر 7 تا 8 درصد است اما این ارقام در گذشته بسیار بالاتر بود که اکنون به دلیل نگرانی جامعه نمی‌تواند عدد آن را اعلام کند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر کمتر از 10 تا 15 درصد کودهای کشاورزی با استانداردهای موجود مطابقت ندارد و از میزان و رقم عدد تطابق آنها فاصله زیادی با اندازه استاندارد ندارد.

وی با بیان اینکه سازمان تعزیزات حکومتی کمک‌ زیادی برای جلوگیری از کودهای بی‌کیفیت داشته است گفت:‌ در یک ونیم سال گذشته هیچ موردی را به تعزیرات معرفی نکردیم که این امر نشان می‌دهد اوضاع خیلی بهتر شده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ترکیب کودهای استفاده شده در بخش کشاروزی نیز مورد اهمیت است، گفت: گیاهان را با کود می‌تـواند در برابر سرما، گرما و خشکسالی محافظت کرد.

کشاورز گفت: استفاده از کود مناسب باعث شده است سیب‌های زرد به زودی داخل‌شان قهوه‌ای نشود و رنگ شادابی دارند؛ مصرف کودهای پتاسه در کشور افزایش داشته که این امر جای قدردانی دارد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با بالا بودن میزان فلزات سنگین در محصولات کشاورزی ایران گفت:‌زمانی که مطرح شد میزان فلزات سنگین برنج در کشور بالا است در 460 نقطه برنج‌های تولیدی را مورد آزمایش قرار دادیم که مشخص شد که تنها در دو نقطه میزان باقیمانده فلزات سنگین در آن بالا بود که دلیل آن وجود دو کارخانه صنعتی در نزدیکی مزارع بود که آب آنها به شالیزارها می‌رفت.

وی با اشاره به اینکه ما به سلامت جامعه بسیار اهمیت می‌دهیم گفت: آلودگی برنج در مزارع برنج وجود داشت یک در هزار بود و در مجموع محصولات تولیدی کشاورزی کشورمان سلامت بالایی دارد.

* گوجه‌های دارای رگه‌های سفید به خاطر شکل ژنتیکی آنها و نیترات ندارند

کشاورز گفت: در گذشته مطرح می‌شد که گوجه‌هایی که رگه‌های سفید دارند نشان از باقیمانده سموم کشاورزی و نیترات است برای همین منظور 1200 مرتبه از این نوع گوجه‌ها را بررسی کردیم و مشخص شد که حتی یک مورد آنها نیتراتی بالاتر از حد مجاز نداشتند اما برخی به دنبال نگران کردن جامعه هستند.

وی افزود:  آن رگه‌های سفید موجود در گوجه به خاطر شکل ژنتیکی آنها بود.

وی گفت: گندم تولید شده در کشورمان استاندارد 7 برابر سختگیرانه تر از اروپا دارد این در حالی است که ما تنها 2 برابر اروپایی‌ها گندم مصرف می‌کنیم و نیازمند استاندارد به این اندازه بالا نداریم.

* مردم نگرانی بابت مصرف محصولات کشاورزی کشور نداشته نباشند

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: میزان باقیمانده جیوه موجود در گندم ایران نیز 9 برابر سختگیرانه‌تر از اتحادیه اروپاست و جامعه بدون هیچگونه نگرانی می‌تواند محصولات تولید شده در کشرومان را مصرف کنند.

کشاورز درارتباط با ذرت‌های آلوده که در گمرک باقیمانده بود، گفت: حتی یک کیلوگرم از این ذرت‌ها به کشور وارد نشد و نگرانی در این خصوص نداریم.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد که 29 میلیون سبزی و صیفی در کشور تولید می‌کنیم و بخش زیادی از بذر آنها را از دیگر کشورها وارد می‌کنیم به همین منظور با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال آن هستیم که بتدریج و با مشارکت بخش خصوصی از میزان وابستگی در این بخش بکاهیم.

منبع:تسنیم