بیابانی، قائم مقام خانه کشاورز با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی سیب پایین تعیین شده گفت: امسال هزینه نگهداری سیب در سردخانه ها نسبت به سال قبل ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش یافته است.

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در خصوص قیمت خرید تضمینی سیب گفت: قیمت خرید تضمینی اعلام شده برای محصول سیب به دلیل شرایط دلالی و شرایط نگهداری محصول سیب آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و دیگر مناطق کشور مناسب نیست چون سردخانه ها به یکباره هزینه های نگهداری را امسال نسبت به سال قبل ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش دادند.

وقتی هزینه باغدار بالا می رود به الطبع مصرف کننده هم گرانتر باید محصول را خریداری کند لذا بهتر است شرایطی فراهم شود که هم شرایط نگهداری محصول سیب در سردخانه ها بهتر باشد و هم اینکه باغدار تشویق کنیم کالاهای خوب را به سردخانه بدهد و کالاهای ارزانتر را مستقیما یا غیر مستقیم به بازار عرضه کنند

وی ادامه داد: وقتی هزینه باغدار بالا می رود به الطبع مصرف کننده هم گرانتر باید محصول را خریداری کند لذا بهتر است شرایطی فراهم شود که هم شرایط نگهداری محصول سیب در سردخانه ها بهتر باشد و هم اینکه باغدار تشویق کنیم کالاهای خوب را به سردخانه بدهد و کالاهای ارزانتر را مستقیما یا غیر مستقیم به بازار عرضه کنند.

با مناسب سازی هزینه نگهداری سیب در سردخانه ها، سیب هایی با کیفیت بالا روانه سردخانه و مابقی با قیمت مناسب تر راهی بازار می شود
بیابانی گفت: اگر میوه های با کیفیت روانه سردخانه شود و میوه های معمولی تر راهی بازار شود به این ترتیب مصرف کننده نهایی هم مجبور نمی شود سیب را به هر قیمتی که در میوه فروشی ها عرضه می شود خریداری کند. به این معنا که همه مردم با هر توان مالی بتوانند خریدار این محصول باشند.

این فعال صنعت کشاورزی خاطرنشان کرد: اگر دلالی و سیاست کلان دلالی از بین برود و در عوض یک مدیریت ناظر اجرا شود و از سوی دیگر تعاونی های مربوطه به طور منسجم وارد بازی شوند و در این زمینه سرمایه گذاری کنند در حالی که دولت نیز حمایت و نظارت داشته باشد قطعا در بحث میوه مصرف کننده و تولید کننده هر دو منتفع می شوند.

سهل انگاری دولتها در مدیریت آب، تولید را سخت و کشور را با بحران آب مواجه کرده است
بیابانی همچنین با انتقاد از مدیریت آب کشور گفت: همانطور که می دانید ایران یک کشور کشاورزی محور است و آب یک مساله حیاتی برای ما است با این وجود در مدیریت آن سهل انگاری زیاد شده است.

دولت ها اگر از اول بر مصرف آب نظارت می کردند و هر فردی که بیکار بود به سمت کشاورزی سوق داده شده است الان قطعا با شرایط کم آبی مواجه نبودیم و با  داشتن برنامه ریزی صحیح توسط دولتهای مختلف، الان هم می توانستیم آب مناسب داشته باشیم و هم تولید خوبی داشته باشیم

وی افزود: دولت ها اگر از اول بر مصرف آب نظارت می کردند و هر فردی که بیکار بود به سمت کشاورزی سوق داده شده است الان قطعا با شرایط کم آبی مواجه نبودیم و با  داشتن برنامه ریزی صحیح توسط دولتهای مختلف، الان هم می توانستیم آب مناسب داشته باشیم و هم تولید خوبی داشته باشیم.

گفتنی است قیمت خرید تضمینی سیب ممتاز در سال جاری به ازای هر کیلوگرم ۶هزار و ۳۴۰ تومان، قیمت سیب درجه یک ۵ هزار و ۱۰۰ تومان، سیب درجه دو ۳هزار و ۹۴۰ تومان و قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم سیب درجه سه نیز هزار و ۴۶۰ تومان از سوی دولت تعیین و اعلام شده است که باغداران آن را متناسب با هزینه های تولید نمی دانند و لذا نسبت به آن اعتراض دارند.