مجری طرح خودکفایی گندم در وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۸، قیمت خرید تضمینی گندم باید قبل از شروع سال زراعی جدید (اول مهر) اعلام شود.

اسفندیاری‌پور مجری طرح خودکفایی گندم در وزارت جهاد کشاورزی در برنامه 2 شنبه شب تیتر امشب شبکه خبر گفت: در کشور ما 150 روز فرصت برداشت گندم وجود دارد و پس از آن باید قیمت خرید تضمینی گندم اعلام شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1368، قیمت خرید تضمینی گندم باید قبل از شروع سال زراعی جدید (اول مهر) اعلام شود.

مجری طرح خودکفایی گندم در وزارت جهاد کشاورزی همچنین افزود: تولید گندم هم امسال از روند خوبی برخوردار بوده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم به اهمیت راهبردی تولید گندم اشاره کرد و گفت: براساس قانون، آخر شهریور هر سال باید قیمت تضمینی گندم اعلام شود و اگر قیمت با هزینه واقعی کشت آن برابر نباشد، (سال آینده) کشت و تولید گندم دچار چالش می‌شود و نیاز به واردات گندم خواهیم داشت.

سیدجواد ساداتی‌نژاد افزود: زمان اعلام قیمت تضمینی گندم، مبلغ خرید و زمان پرداخت مطالبات کشاورزان در تصمیم گیری کشاورزان برای کشت گندم مهم است لذا شورای اقتصاد باید قیمت گندم را به موقع و عادلانه اعلام کند.

عضو هیات مدیره بنیاد گندم‌کاران هم گفت: الگوی کشت و اعلام به موقع قیمت تضمینی گندم، بر تصمیم گندم کاران تاثیر مهمی دارد.

 شهرام شاهین‌فر با بیان اینکه در چند سال اخیر قیمت تضمینی گندم با تاخیر اعلام شده است افزود: در قدم اول، برنامه ریزی کشت باید بر اساس یک الگوی مدون باشد.

کارشناس اقتصاد کشاورزی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به فرایند تعیین نرخ تضمینی گندم گفت: در قانون نرخ خرید تضمینی مجلس شورای اسلامی، قانونگذار نرخ را بر اساس هزینه‌های واقعی تولید، سود متعارف، نرخ تورم سالانه و نرخ مبادله بخش کشاورزی در داخل و خارج تعیین کرده است.

 مهدی سروی افزود: در 7 سال اخیر فقط در یک مورد، موارد تعیین کننده تعین نرخ تضمینی قیمت لحاظ شده است و اگر امسال قیمت مناسبی برای گندم تعیین نشود و آن را به موقع اعلام نکنند تولید این محصول راهبردی با چالش مواجه می‌شود.