طرح الگوی کشت که ده‌ها سال معطل بود، امروز در وزارت جهاد کشاورزی رونمایی شد که نویدبخش افزایش تولید و ضریب امنیت غذایی در کشور است.

تعادل و توازن در قیمت شرط مهم موفقیت الگوی کشت
علی قلی ایمانی، دبیر اجرایی خانه کشاورز استان گلستان و رییس بنیاد توانمند سازی گندم کاران در این باره به می‌گوید: در خیلی از محصولات از جمله گندم، جو، ذرت، برنج و دانه‌های روغنی نیازمند واردات هستیم با این وجود می‌بینیم که محصولاتی کشت می‌شود که علاوه بر اینکه نیاز داخل تامین می‌شود، همانند سیب زمینی، گوجه، پیاز و هندوانه ضایعات زیادی نیز دارد؛ این‌ها آب بر هستند و در شرایطی که کشور با محدودیت منابع آب رو به رو است اگر بخواهیم صادر کنیم به معنای صادرات آب در این شرایط است؛ بنابراین الگوی کشت در این موقعیت یک اقدام بسیاری ضروری است که از سوی دولت صورت گرفت.
دبیر اجرایی خانه کشاورز گلستان ادامه داد: در شرایط اجرای الگوی کشت، محصولاتی که بیش از ظرفیت تولید می‌شود ساماندهی شده تا هم کشاورزی متضرر نشود و هم منابع هدر نرود. در سال‌های گذشته شاهد بودیم که در جنب کرمان با شرایط آبی محدود هندوانه کاشت شد.
ایمانی درباره شرط موفقیت الگوی کشت نیز می‌گوید: یکی از مهمترین الزامات این طرح توجه به قیمت گذاری محصولات کشاورزی است تا انگیزه کشاورزان برای رعایت الگوی کشت حفظ شود. همچنین آموزش کشاورزان و تامین نهاده‌ها و ابزار‌های مورد نیاز کشاورزان نیز از دیگر ضرورت‌های موفقیت این طرح است.
او با بیان اینکه تناوب زراعی از مهمترین مواردی است که در بخش کشاورزی به آن تاکید می‌شود درباره دلیل کم توجهی دولت‌های گذشته به اجرای الگوی کشت می‌گوید: یکی از مهمترین علت آن مسائل اجتماعی بود که این مساله در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت. همچنین مجلس نیز وعده پیگیری و رفع مشکلات و نظارت بر نحوه اجرای الگوی کشت را داده است.

جوان آنلاین/