کاهش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی

دبیر خانه کشاورز استان گلستان هم در خصوص مشکلات کشاورزان به خبرنگار مهر گفت: امسال سطح زیر کشت گوجه فرنگی گلستان چهار هزار هکتار بود که نسبت به سال گذشته بیش از دو هزار هکتار کاهش یافته است.

علیقلی ایمانی افزود: این کاهش، به دلیل نارسایی‌های خرید و قیمت پایین و ایجاد صف توسط کارخانه‌ها برای پایین آوردن قیمت اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: اگر این روند ادامه یابد سال بعد سطح زیر کشت گوجه فرنگی بسیار کمتر از این خواهد بود و این محصول هم به سرنوشت سویا و پنبه دچار می‌شود.

اگر این روند ادامه یابد گوجه هم به سرنوشت سویا و پنبه دچار خواهد شدایمانی بیان کرد: علیرغم این‌که کارخانجات متعدد رب در استان ایجاد شده اما بیم تبدیل آن‌ها به انبار جو، سبوس و غیره، مانند کارخانجات پنبه پاک‌کنی وجود دارد.

وی زیاده خواهی برخی از صاحبان صنایع را علت این معضل برشمرد و گفت: در اقتصاد ما منفعت طرفین در تجارت لحاظ نمی‌شود و همین امر باعث شده که کشاورز لطمه ببیند.

زمین با محصول را شخم می‌زنند

ایمانی با اشاره به هزینه‌کردهای مختلف کشاورز در زمان کاشت، داشت و برداشت محصول، افزود: در حال حاضر جمع‌آوری و حمل یک کیلوگرم گوجه ۳۵۰ تومان هزینه دارد و اگر هزینه‌های بدوی را به آن اضافه کنیم، بیش از ۸۵۰ تومان خواهد شد و این قیمت بدون سود، بدون اجاره زمین و بدون مدیریت است لذا کشاورزان می‌گوید اگر مسئولان چاره‌ای نیندیشند زمین را شخم زده و یا محصول را روی آسفالت خالی می‌کنند.

وی بیان کرد: کشاورز با تمام کمبودها و فشارهای اقتصادی محصول تولید کرده و بخش بازرگانی محصولات کشاورزی که سازمان صمت، اتاق بازرگانی و سازمان تعاون روستایی است باید معضل کشاورز را حل کنند.

ایمانی با بیان این‌که اکنون، گوجه درب مغازه کیلویی چهار هزارتومان تومان به فروش می‌رسد، گفت: یک دلال با قیمت نازل گوجه را از کشاورز خریده و به قیمت گزاف آن را می‌فروشد و اگر دستگاه‌های متولی ورود کنند می‌توانند هم رضایت تولیدکننده و مصرف‌کننده را جلب کنند.

ایمانی افزود: کار کشاوز تولید است و بازاریابی و صادرات به عهده دستگاه‌های دیگر است لذا مسئولان ارشد استان و دستگاه‌های نظارتی باید ورود کرده و این مشکل را حل کنند.

رایزنی با تعاون روستایی

دبیر خانه کشاورز استان گلستان تأکید کرد: اگر کشاورز نباشد امنیت غذایی کشور به خطر می‌افتد لذا باید تدبیری اندیشیده شده و با سیاست‌های حمایتی مشکلات برطرف شود، در غیر این‌صورت کشاورز در سال آینده انگیزه‌ای برای کشت گوجه نخواهد داشت.

ایمانی عنوان کرد: رایزنی‌هایی با تعاون روستایی انجام شده تا مصوبه‌ای بگیریم و گوجه با قیمت مناسب‌تری نسبت به آنچه اکنون است، خریداری شود.

وی در خصوص کارخانجات گفت: کارخانه‌داران هنوز درب کارخانه‌های خود را باز نکرده تا مشخص شود اصلاً به چه قیمتی گوجه را خواهند خرید.

ایمانی بیان کرد: در محصول گوجه فرنگی به ازای هر مترمکعب آب که مصرف می‌شود ۲۵ کیلوگرم گوجه برداشت می‌شود لذا با تولید این محصول که بهره‌وری بالایی دارد، در مصرف آب هم صرفه‌جویی خواهد شد.