برنامه گفتگو اقتصادی از رادیو گفتگو

عنایت بیابانی:اصلاح ساختار بسته بندی و صنایع تبدیلی ضروری است

با حضور محمودزاده(تهیه كننده)، احمدی فرد(كارشناس مجری)، حسن فروزان فرد(عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و عضو كمیسیون كشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق
بازرگانی تهران)، دكتر محمد خالدی(مدیركل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی و عضو هیئت علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد كشاورزی)، حسین
پهلوانی(مشاور رئیس مجمع ملی كشاورزان خبره ایران و رئیس مجمع ملی خبرگان كشاورزی استان البرز) و ارتباط تلفنی با دكتر عنایت بیابانی(قائم مقام خانه كشاورز ایران)
و دكتر محمدجعفر فشاركی(مدیرعامل مجمع ملی كشاورزان خبره ایران

برنامه “گفت و گوی اقتصادی” رادیو گفت وگو با موضوع چالش ها از مزرعه تا توزیع در ارتباط تلفنی با دکتر عنایت بیابانی قائم مقام خانه کشاورز ایران به روی آنتن رفت.

بیابانی در ابتدای مطلب اظهار بر لزوم تغییر ساختار کشاورزی ایران تأکید کرد و گفت: تولیدکننده باید از جایگاه فروش و صادرات برخوردار باشد اما میادین بزرگ در شهرهای بزرگ تاسیس شده درحالیکه همین ها مافیا هستند.

وی با تصریح بر وجود سیستم پیچیده و چند دست توزیع در میادین بزرگ کشاورزی افزود: یک کشاورز برای فروش ۱۰ تن سیب و یا نارنگی خود باید به میادین مراجعه کند و هزینه های زیادی بپرازد.

قائم مقام خانه کشاورز ایران همچنین از نبود سیستم حمایتی از اقتصاد کشور و خانوارها انتقاد و بیان کرد: عدم دسترسی مستقیم خانواده ها به محصولات کشاورزی از جمله مشکلات در این حوزه است.

بیابانی با بیان اینکه از صنایع تبدیلی و تکمیلی غفلت شده و دسترسی خوبی به آن وجود ندارد مطرح کرد: سیستم تولیدات کشاورزی و عرضه محصولات به مصرف کننده نیازمند بازمهندسی و بازسازی است.

این مقام مسئول ضرورت پرداخت وام های بلندمدت به کشاورزان برای نگهداری و انبارداری محصولات کشاورزی را یادآور شد و گفت: ساختار سیستم های بسته بندی و صنایع تکمیلی و تبدیلی باید اصلاح شوند تا تاجران برای صادرات به کشاورها تضمین داشته باشند.

وی همچنین بر وجود مشکلات فراوان در ارتباط با حمل و نقل برای صادرات و رساندن مازاد تولید به صنایع تبدیلی تصریح کرد و گفت: همه ارگان های ذیربط باید ساختار درستی را برای کشاورزی و آمایش سرزمینی فراهم نمایند.