قائم مقام خانه کشاورزی می‌گوید حتی استان‌های خشک و کم‌بارش ما نیز به مانند استان‌های پر بارش، مصرف آب بالایی دارند.

به گزارش فراز، گسترش بی‌آبی در تیرماه امسال، مجموعا ۳۳۴ شهر کشور را در معرض «تنش‌ آبی» قرار داده است. این آمار را وزارت نیرو در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است. منظور از تنش‌ آبی، مشکل در یافتن منابع آب شیرین برای مصرف است. بنابر تعاریف رسمی، اگر شهری با ۱۰درصد یا بیشتر کمبود آب شیرین نسبت به آب مورد نیاز خود روبه‌رو باشد، این شهر در موقعیت تنش آبی قرار دارد.

به گزارش وزارت نیرو از مجموع ۳۳۴ شهری که در تنش آبی هستند، ۱۶۵ شهر در موقعیت زرد رنگ قرار دارند. یعنی این ۱۶۵ شهر نسبت به آب مورد نیاز خود ۱۰ درصد کمبود آب دارند. همچنین ۶۲ شهر ایران در وضعیت نارنجی هستند. این شهرها دچار۲۰ درصد کمبود آب هستند. ۱۰۷ شهر کشورمان نیز در وضعیت قرمز قرار دارند، یعنی با بیش از ۲۰ درصد کمبود آب روبه‌رو هستند. همچنین در این گزارش ذکر شده مصرف آب نسبت به زمان مشابه  سال گذشته در بخش شهری و روستایی به ترتیب یک و ۰/۴۹ درصد افزایش یافته است.

عنایت‌الله بیایانی، قائم مقام خانه کشاورزی، با اشاره به اهمیت مدیریت منابع آب در مو اجه با کم‌‌آبی به «فراز» می‌گوید: «تنش آبی بحران جدیدی نیست. ما مدت‌هاست که با بحران کمبود آب روبه‌رو هستیم. از مدت‌ها پیش در برخی مناطق مثل سیستان و بلوچستان آب با تانکر جابه‌جا می‌شد. امسال نیز با وجود بارش فراوان متاسفانه سیلاب‌ها به مناطقی سرازیر شدند که امکان استفاده درست از آن‌ها وجود نداشت»

بیشتر شهرهایی که درگیر تنش آبی هستند در استان‌های اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، سیستان بلوچستان، فارس، کرمان و هرمزگان قرار دارند. بر اساس آمارهای وزارت نیرو و مرکز آمار این استان‌ها جزو استان‌های کم‌بارش کشور هستند. بنابر آخرین آمار وزارت نیرو در شهریور ماه، کمترین بارندگی در سال آبی جاری به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی، کرمان، سمنان و اصفهان است. در عین حال استان‌های خراسان رضوی، فارس و کرمان جزو استان‌هایی با سرانه مصرف آب شرب بالا هستند. همچنین استان‌های کرمان و فارس بنابر آمارهای مرکز آمار بعد از استان مازندران بیشترین تولید محصول باغی را در کشور دارند.

بیابانی در ارتباط با عدم تناسب میان منابع آبی و مصرف در برخی استان‌ها می‌گوید: «متاسفانه برخی استان‌ها به رغم کم‌آبی مصرف بالایی دارند. مثلا سرانه مصرف آب شرب در استان کرمان تنها اندکی از استان گیلان کمتر است. در حالی که استان گیلان پرباران‌ترین استان ایران است و از لحاظ منابع آبی در وضعیت خوبی قرار دارد».

بر اساس آمارهای وزارت نیرو ارتفاع بارندگی در کل کشور از مهر ماه سال گذشته تا تیر ماه ۹۸ (سال آبی ۹۷-۹۸) نسبت به زمان مشابه سال آبی گذشته ۱۰۱ درصد افزایش یافته است. همچنین ارتفاع بارندگی کل کشور نسبت به میانگین بلند مدت ۴۰ درصد بیشتر شده است. با این وجود همچنان ایران از لحاظ منابع آبی در وضعیتی بحرانی قرار دارد.چندی پیش «موسسه منابع جهان» با انتشار گزارشی اعلام کرد ایران و ۱۶ کشور دیگر بدترین نقاط از نظر خشکسالی و بحران کم‌آبی هستند. بنابر این گزارش بیشتر این کشورها در غرب آسیا و شمال آفریقا هستند. حدودا یک چهارم جمعیت جهان در این ۱۷ کشور زندگی می‌کنند. بر اساس گزارش موسسه منابع جهان این کشورها علاوه بر خشکی و کم‌آبی و تغییرات آب‌وهوایی با مشکل افزایش تقاضا نیز درگیرند. بر اساس برآوردهای این موسسه ایران پس از قطر، اسرائیل و لبنان در جایگاه چهارم کشورهایی است که بحران آبی روبه‌رو هستند.

http://www.faraz.ir/1398/06/12/%d8%aa%d9%86%d8%b4-%d8%a2%d8%a8%db%8c-%d8%af%d8%b1-%db%b3%db%b3%db%b4-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1/