غلامحسین طباطبایی مدیرعامل شرکت های سهامی زراعی فعالیت های کشاوزی در نشستی با تاکید بر اینکه با فعالیت شرکت های سهامی زراعی می توان طی چند سال تولید محصولات کشاورزی را 2 تا 2.5 برابر کرد، گفت: هم اکنون 80 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خرد در 13 استان کشور تحت پوشش شرکت های سهامی زراعی قرار دارند که 75 درصد تولیدات این شرکت ها در بخش زراعی و 25 درصد در بخش باغی است.

وی اجرای الگوی کشت و کشت مکانیزه را  از مزیت توسعه شرکت های سهامی زراعی عنوان کرد و افزود: بهره وری کشاورزان در شرکت های زراعی با توجه به محاسبه دقیق هزینه کرد، درآمد و سود، 2.5 برابر بیشتر از کشاورزان دیگر است.

طباطبایی گفت: در حال حاضر  عمده این شرکت ها در استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس، ایلام، اصفهان، گلستان و کرمانشاه فعال هستند.

وی ادامه داد: در این نوع از فعالیت نظام بهره برداری کشاورزی، تمامی زنجیره تولید در کنار یکدیگر قرار دارند.

 طباطبایی، گفت: از دیگر مزایای کشاورزی غیر خرد، پیاده سازی و اجرای الگوهایی چون کشاورزی پایدار و کشت قراردادی است و کشاورزانی که تحت پوشش شرکت‌های سهامی زراعی فعالیت دارند از مالکیت زمین برخوردار هستند، اما براساس قرارداد امضا شده حق استفاده از آب و خاک خود را به این شرکت واگذار کرده و خودشان در آن شرکت ها عضویت دارند.

به گفته وی، تامین نهاده های مورد نیاز تولید، بازاریابی کالاها، مبادلات نهاده‌ها، مشاوره های حقوقی و فنی در این شرکت ها در حال انجام است.

 طباطبایی با تاکید بر اینکه موضوع برندسازی و بازاریابی متمرکز تولیدات را دنبال می کنیم، ادامه داد: صادرات پسته، خرما، سیب درختی، فلفل رنگی به ارمنستان و روسیه توسط این شرکت ها انجام شده است.

منبع: تسنیم