مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید دانه های روغنی در سال ۹۴ حدود ۴۶ هزار تن بود که این میزان در سال گذشته با رشد ۷ برابری از ۳۴۰ هزار تن گذشت و در سال جاری پیش بینی می کنیم از ۴۴۰ هزار تن بگذرد و به رشد ۱۰ برابری دست یابیم.

 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر اظهار داشت: امیدوار بودیم امسال بتوانیم رکورد 500 هزار تن تولید دانه های روغنی را بشکنیم ولی با توجه به خسارت سیل پیش بینی می شود امسال بیش از 440 هزار تن دانه های روغنی تولید کنیم که 100 هزار تن از سال گذشته بیشتر خواهد بود.

وی گفت: امسال 210 هزار هکتار کشت کلزا داشتیم که به خاطر سیل در استان های گلستان، خوزستان، مازندران و لرستان بخشی از مزارع کلزا به زیر آب رفت.

مهاجر ادامه داد: بیشترین خسارت کلزا به مزارع گلستان وارد شده که حدود 15 هزار هکتار از مزارع کامل از بین رفت و حدود 40 تا 50 هزار هکتار با افت محصول مواجه شد ولی علی رغم این مشکلات، بارش ها در مناطق دیگر کشور کاهش تولید را جبران کرد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، گفت: به منظور کاهش وابستگی کشور به دانه های روغنی، وزارت جهاد کشاورزی طرح 10 ساله ای را تهیه کرد که با اجرای آن 70 درصد نیاز کشور به دانه های روغنی در داخل کشور تامین خواهد شد.

وی افزود: این اقدام علاوه بر تامین روغن مورد نیاز و خوراک دام و طیور در داخل کشور، در پایداری تولید و خودکفایی گندم موثر است.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز اجرای طرح 10 ساله افزایش خوداتکایی در دانه های روغنی از نیمه دوم سال 94، گفت: تولید دانه های روغنی در سال 94 حدود 46 هزار تن بود که این میزان در سال گذشته با رشد 7 برابری از 340 هزار تن گذشت و در سال جاری پیش بینی می کنیم از 440 هزار تن بگذرد و به رشد 10 برابری دست یابیم.

مهاجر، توسعه کشت دانه های روغنی در اراضی دیم را از برنامه جهشی  وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید دانه های روغنی در داخل اعلام کرد و افزود: با توجه به تحریم ها می خواهیم زمان را کوتاه تر کنیم و شرایط را برای کاهش وابستگی کشور فراهم نماییم.

وی ادامه داد: از سال زراعی 99-98 این برنامه جهشی اجرا خواهد شد و در حال تهیه نهاده ها و امکانات لازم از جمله بذر از داخل و خارج کشور هستیم.

مهاجر اظهار امیدواری کرد: با اجرای این برنامه جهشی، تولید دانه های روغنی تا پایان سال زراعی آینده به 700 هزار تن افزایش یابد.

وی، شرایط جوی، علاقه مندی کشاورزان و تامین منابع را از عوامل موثر در اجرای این برنامه عنوان کرد و گفت: خرید تضمینی و پرداخت به موقع بهای کلزا از اقدامات حمایتی دولت برای تشویق کشاورزان به کشت کلزا بوده است.

مهاجر گفت: تاکنون 240 هزار تن محصول کلزا از کشاورزان خریداری و بیش از 85 درصد بهای آن پرداخت شده است.

https://tn.ai/2028255