با اعلام سرپرستی مهندس عباس کشاورز از سوی ریاست جمهوری و اقدامات ایشان در مدتی کوتاه در عرصه تشکیلات و جابجایی تعدادی از معاونان و مدیران ارشد که همچنان ادامه دارد و اعلام نظرش درباره اداره امور کشاورزی به ویژه اعطای اختیارات بیشتر به تشکل ها و باورش به حضور بخش خصوصی در تصمیم گیری ها، همچنین ملاقات های متعدد با اشخاص، تشکل های تولیدی و نمایندگان مجلس به ویژه رئیس مجلس، نامه نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی به دکتر روحانی رئیس جمهور مبنی بر معرفی ایشان به عنوان وزیر به مجلس و واجد شرایط بودن برای این سِمَت، حمایت از ایشان به عنوان وزیر در میان کشاورزان، به ویژه کشاورزان نخبه و برجسته که بارها دیدگاه های خود را شجاعانه مطرح کرده اند، به شکل یک حرکت خودجوش در قالب ملاقات با نمایندگان استان هایشان آغاز شده است.

متانت و صبوری مهندس کشاورز در شنیدن انتقاد و حوصله اش برای پاسخگویی

قاسم سالاری ساردونی، کشاورز موفق و شناخته شده در ارزوئیه کرمان، به عنوان رئیس خانه کشاورز این استان، عضو بنیاد گندمکاران و فعالی که بارها درباره قیمت منطقی خرید گندم تضمینی اظهار نظر کرده است در تماس با خبرنگار ما گفت: مهندس کشاورز را به خوبی می شناسم و بارها در شورای مرکزی خانه کشاورز به بیان دیدگاه های تحول ساز و شجاعانه ایشان گوش داده ایم. متانت و صبوری مهندس کشاورز در شنیدن انتقاد و حوصله اش برای پاسخگویی، زبانزد است.

­­­سالاری می گوید: مهندس عباس کشاورز دایره المعارف کشاورزی کشور، اقلیم شناس و آشنا به ساختار تولیدات کشاورزی است. سالاری به خبرنگار ما گفت: بسیاری ایشان را به عنوان صاحب نظری در عرصه زراعت می شناسند حال آنکه وی، بر تمامی بخش های دیگر کشاورزی اشراف دارد و به واقع عباس کشاورز، صاحب نظری همه جانبه نگر است که رابطه عمیق میان تولید و تامین علوفه با افزایش تولیدات دام و طیور، افزایش بهره وری و کاهش قدر مطلق ضریب تبدیل را می داند.

سالاری به خبرنگار ما گفت: به رغم اینکه ایشان معاون زراعت بود به محض طرح بهره برداری از نژاد دام های سبک با تولید مثل بالا و بهره وری خوب، از آن حمایت کرد.

برای قطع واردات کالاهای نهایی، واردات تکنولوژی بذور مرغوب ضروری است

سالاری افزود: وی مبدع بهره گیری از بذور پر حاصل در حوزه محصولات زراعی، چه در حوزه تحقیق و چه واردات آن بود، زیرا با استدلال اقتصادی هزینه فایده و نگرش صرفه جویی در استفاده از آب، باور داشت برای قطع واردات کالاهای نهایی همچون شکر یا سایر محصولات با رویکرد محدویت های آب، باید تکنولوژی بذور مرغوب را وارد کرد.

سالاری گفت: مهندس عباس کشاورز صاحب نظری بود که نظریه کشت نشا را اجرایی کرد. کارشناسان به خوبی می دانند که استفاده از نشا در زارعت، چقدر موجب افزایش بازدهی و کاهش مصرف آب می شود.

سالاری گفت: بیان آنچه مهندس کشاورز در عرصه نظری و اجرایی در حوزه کشاورزی مقتدر و خوداتکا به وجود آورده است طولانی و خارج از حوصله این بحث است اما دو نکته در مورد ایشان، بعد از سرپرستی وزارت خانه حائز اهمیت است:

کشاورز، منافع کشاورزی مملکت را بر تمام روابط و مناسبات ترجیح می دهد

یکی اینکه هیچکس فکر نمی کرد شخصیتی در جایگاه سرپرست در مدتی کوتاه اقدام به این همه تغییرات در حوزه تشکیلات اداری وزارت خانه از معاون تا مدیران کل نماید که در واقع نشان می دهد مهندس عباس کشاورز، منافع کشاورزی مملکت و کشاورزان را مقدم بر تمام روابط، دوستی ها و مناسبات می شمارد و نکته دیگر اینکه مهندس کشاورز با اتکا به نظر کشاورزان و رضایت یا عدم رضایت آنها، بی محابا و با شناختی که از راندمان فعالیت و عملکرد هر استان دارد دست به تغییرات کارشناسی می زند و این جابجایی ها به هیچ وجه سیاسی یا جناحی نیست!

سالاری به خبرنگار کشاورزی آینده جهان می گوید: برای اولین بار مهندس کشاورز در پنجمین گردهمایی سراسری زراعت با ارائه جدولی مشروح از شاخص محصولات عمده زراعی، عملکرد استان های کشور را رتبه بندی و همان موقع با صراحت در مورد استان هایی که راندمان خوبی نداشتند گفت؛ مدیران سازمانی که قرار است کارشان چنین نتیجه پایینی داشته باشد بهتر است بروند!

تغییر در تشکیلات بر پایه شناخت علمی راندمان و تولید

سالاری گفت: آشکار است تغییراتی که کشاورز داده و می دهد جنبه شخصی نداشته و مبتنی بر شاخص های علمی، شناخت، مطالعه و تحقیق است و این خود یک تحول بنیادین در ساختار مدیریت کشور است که می تواند برای سایر وزارتخانه ها هم الگو قرار گیرد.

سالاری ساردونی، کشاورز پیشرو کشورمان گفت: نکته حائز اهمیت دیگر در مورد مهندس عباس کشاورز، رویکرد جدید ایشان در تنظیم تولید با نگاه به بازار است. وی بر این باور است که باید رابطه ای هوشمند میان تقاضای بازار، چه در داخل و چه خارج، با میزان تولید محصولات کشاورزی در اقلیم های متفاوت تعریف و تنظیم کرد و این، یک نگاه نوین و تحول ساز است.

http://www.sabznn.ir/index.php/fa