عنایت‌الله بیابانی، رئیس اتحادیه باغداران نیز به قدرت لابی دلالان و رد پای آنان تا وزارتخانه‌ها اشاره کرده و به قدس‌آنلاین می‌گوید: بهترین مرکبات را از باغدار کیلویی 6هزار تومان و کیوی را 7 هزارتومان می‌خرند و در حالی که سردخانه‌های ارومیه و اشنویه مملو از سیب است به بازار پر عرضه نمی‌شود.

باید دید دلیل عدم توزیع این سیب‌ها در بازار چیست و چه کسانی هستند که سیب را عرضه نمی‌کنند؟
قائم مقام خانه کشاورز به حضور و لابی قدرتمند دلالان در همه جا اشاره کرده و اضافه می‌کند: واسطه‌ها را دست کم نگیرید که در همه جا لابی خیلی قوی دارند به شکلی که حتی یک نیسان بار مرکبات دم یک میوه‌فروشی حق فروختن ندارد.
رئیس اتحادیه باغداران می‌گوید: امسال هیچ اتفاق خاصی نیفتاده که محصولات باغی تا این حد گران در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد، برخی از فرصت‌طلب‌ها به دنبال به هم ریختن بازارند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. وی ادامه می‌دهد: متاسفانه هر سال داستان گران شدن میوه را به بهانه‌ای می‌بینیم؛ گاه به دلیل کارگر گران، یک زمان حمل و نقل گران و گاه آفت، سرما و یخبندان دلیل گرانی و عرضه نامرتب میوه در کشور می‌شود در حالی که امسال هیچ کمبودی در زمینه میوه و تره‌بار نداشتیم به ویژه در مورد مرکبات، کیوی و سیب و ذخیره‌سازی کافی برای مرکبات و سیب انجام گرفته است.
بیابانی با بیان اینکه 20 سال در خانه کشاورز با سازمان‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده در ارتباط بودم و هیچوقت چنین وضعیتی را شاهد نبودم، تصریح می‌کند: هر روز نوبت یکی از اقلام پرمصرف خانوارهای ایرانی مثل گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز یا مرکبات است که گران شود. باید مشخصا وزارت جهاد کشاورزی رسیدگی کند اما آنطور که باید به وظایف خود عمل نمی‌کند.
بیابانی با اشاره به اینکه بگذارید میوه‌های لاکچری را اقشار ثروتمند بخورند چون این میوه‌ها دغدغه اقشار متوسط و ضعیف نیست می‌گوید: آنها هرقدر می‌خواهند بابت میوه‌های لاکچری پول بدهند اما نباید مردمی که یک کیلو پرتقال هم نمی‌توانند بخرند و دانه‌ای خرید می‌کنند میوه‌ را تا این حد ابتیاع کنند. مردم مطابق جیبشان خرید می‌کنند و اکثرا توان خرید میوه به هر قیمتی را ندارند.

منبع: قدس انلاین