دبیر اجرایی خانه کشاورز مازندران با اشاره به قیمت پنج هزار تومانی هر کیلوگرم گندم، گفت: محصولات استراتژیک نظیر گندم باید مطابق با تورم قیمت گذاری شود.

حسین اکبری با بیان اشاره به ورزش بادهای گرم در زمان زایش محصول گندم اظهار داشت: این پدیده در عملکرد گندم تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وی با اشاره به احتمال بروز خسارت ناشی از بادهای گرم و تأثیر آن بر عملکرد تولید گندم خواستار ورود مدیریت بحران برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی در این بخش شد و گفت: متأسفانه میزان بارندگی‌ها در سال جاری کاهش چشمگیری یافته است.

وی ادامه داد: کم آبی و خشکسالی از یک سوم و وزش بادهای گرم سبب می‌شود تا بر تولید گندم اثر منفی گذاشته شود.

اکبری خواستار ورود کمیته بحران برای حمایت از کشاورزان و گندمکاران شد و با اشاره به قیمت پنج هزار تومانی برای خرید تضمینی گندم، اظهار داشت: قیمت محصول نسبت به سال‌های قبل رشد یافته است.

دبیر خانه کشاورز مازندران با عنوان اینکه قیمت چهار هزار تومان خرید تضمینی گندم پاسخگوی نیازها نبود، افزود: همچنین مقرر شد به ازای هر تن تحویل گندم به مراکز خرید، ۵۰۰ هزار تومان وام ۱۲ درصدی به گندمکاران ارائه شود.

وی گفت: تمام تلاش بر این است که گندم و سایر محصولات استراتژیک مطابق تورم قیمت گذاری شود زیرا هزینه‌های تولید و اداوات کشاورزی بسیار بالا است.

وی گفت: قیمت گندم چند سال راکد بود و افزایش نیافته بود و آن سال‌ها تلاش شده بود تا قیمت گندم براساس تورم تعیین شود اما امسال با تصویب شورای سیاست گذاری تا حدودی قیمت گندم منطقی شده است.

بیش از ۵۵ هزار هکتار از مزارع مازندران به کشت گندم اختصاص دارد.

منبع: کاسپین 24