بیشترین میزان خسارت در زرند، سیرجان و شهربابک | کشاورزان نیاز به پشتیبانی دارند | به تاخیر انداختن سود و دیرکرد وام‌های کشاورزی چاره‌ساز نیست

سرمای بهاره در اواسط فروردین‌ماه جاری، به بسیاری از باغ‌های پسته خسارت وارد کرد و در بعضی مناطق جوانه‌های زایشی سال آینده را نیز از بین برده است.

به گفته‌ی دبیر خانه کشاورز استان کرمان، این سرما که به‌صورت تشعشعی و نقطه به نقطه رخ داده، به بیش از 50 درصد محصول پسته استان امسال خسارت زده است.

مهدی سیف‌الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار «فردای کرمان» با اشاره به کاهش شدید دما در روزهای 16 و 17 فروردین‌ماه اظهار کرد: «این سرما در همه‌ی مناطق به‌صورت یکسان نبوده و دمای هوا در برخی مناطق به شدت کاهش یافته است».

وی افزود: «کاهش دما در روزهای میانی فروردین‌ماه، به صورت جبهه‌ای رخ نداده بلکه به‌صورت تشعشعی بوده و در مناطق و شهرستان‌های مختلف برخی باغ‌ها آسیب زیادی دیده‌اند و تعدادی از باغ‌ها کمتر دچار سرمازدگی شده‌اند».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان ادامه داد: «در شهرستان زرند باغ‌های پسته بین 20 تا 100 درصد از این کاهش دما آسیب دیده‌اند».

وی با بیان این‌که در شهرستان زرند بالغ بر 30 هزار هکتار باغ بارور داریم، یادآور شد: «حدود 20 هزار هکتار از این باغ‌ها دچار سرمازدگی شدند که میزان خسارت تاکنون هزار و 650 میلیارد تومان برآورد شده است».

سیف‌الدینی با بیان این‌که در شهرستان سیرجان نیز سرما به بسیاری از باغ‌های پسته خسارت زده است، بیان کرد: «خسارت سرما به باغ‌های پسته سیرجان، هزار و 900 میلیارد تومان برآورد شده است».

وی افزود: «میزان خسارت در شهرستان‌های زرند، سیرجان و شهربابک شدیدتر بوده است».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان با اشاره به خسارت سرمای بهاره به باغ‌های پسته رفسنجان، ادامه داد: «در رفسنجان نیز سرما تشعشعی بوده و برخی ارقام صددرصد خسارت دیده‌اند و خسارت در انار و کشکوئیه بیشتر بوده است».

وی گفت: «میزان خسارت سرمازدگی در رفسنجان نیز حدود هزار و 600 میلیارد تومان برآورد شده است».

سیف‌الدینی توضیح داد: «یکی از نشانه‌های سرمازدگی تشعشعی این است که نقاطی که از نظر توپوگرافی پست‌تر و پایین‌تر بودند، بیشتر آسیب دیدند و خسارت بیشتری متحمل شده‌اند و باغ‌هایی که در دامنه‌ها بودند و بافت آن‌ها شنی و سبک بوده، خسارت کمتری دیدند».

وی خاطرنشان کرد: «رقم احمدآقایی خسارت بیشتری دیده اما در مناطقی که سرما شدید بوده، ارقام فندقی و ممتاز نیز خسارت دیده‌اند».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان افزود: «هنوز نمی‌توان به‌طور دقیق آمار داد اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد بیش از 50 درصد پسته امسال استان از بین رفته است».

وی توضیح داد: «در مناطقی که سرما بالای 90 درصد به باغ‌ها خسارت زده، جوانه‌ی زایشی سال آینده را نیز از بین برده و این کشاورزان نه امسال محصول دارند و نه سال آینده».

سیف‌الدینی گفت: «در برخی شهرستا‌ن‌ها مانند زرند، سیرجان و شهربابک، امسال سال محصول بوده و در نتیجه خسارت کشاورزان شدیدتر است».

وی درخصوص هشدارهای هواشناسی به کشاورزان نیز بیان کرد: «هواشناسی هشدار وضعیت زرد داده بود اما هشدار جدی و وضعیت قرمز به کشاورزان اعلام نشده بود، هواشناسی در گروه‌های کشاورزی و سایت‌ها اعلام کرده بود اما هشداری که از صدا و سیما پخش شود و به کشاورزان اطلاع بدهد، دما کاهش شدید خواهد داشت انجام نشد و کشاورزان نتوانستند اقداماتی انجام دهند تا از میزان خسارات کاسته شود».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان ادامه داد: «رطوبت نسبی در هوا بسیار کم است. امسال زمستان و بهار خشکی داشتیم و به دلیل این‌که رطوبت در خاک و هوا نیست، در نتیجه وارونگی هوا اتفاق می‌افتد و سرمازدگی شدیدتر رخ می‌دهد».

وی با بیان این‌که پرداخت خسارت به کشاورزان باید بر اساس نظر دقیق کارشناسی انجام شود، گفت: «متاسفانه خسارتی که پرداخت می‌شود به همه‌ی کشاورزان یکسان است در حالی که در منطقه‌ای، دو باغ که در مجاورت هم هستند متفاوت خسارت دیده‌اند».

سیف‌الدینی تاکید کرد: «برای پرداخت خسارت باید بعد از کارشناسی و منطقه‌بندی کردن، کشاورزانی که بالای 50 درصد خسارت دیده‌اند و در مناطق بحرانی بوده‌اند در اولویت قرار گیرند».

وی ادامه داد: «با این شرایط و با بدهکاری که کشاورزان به بانک‌ها دارند تا چند سال آینده باغ‌ آن‌ها رها می‌شود، کارگرانشان بیکار می‌شوند و حتی اگر ملکی در وثیقه‌ی بانک داشته باشند به تملک بانک درمی‌آید».

 دبیر خانه کشاورز استان کرمان در ادامه با بیان این‌که در کل استان 80 هزار هکتار از باغ‌های پسته بیمه هستند، اظهار کرد: «حتی اگر کشاورزان بهترین گزینه‌ی بیمه را انتخاب کرده باشند، در زمان وقوع خسارت، تنها بخش بسیار کوچکی از هزینه‌های تولید به کشاورز پرداخت می‌شود که اصلا قابل مقایسه با هزینه‌ی تولید و یا خسارتی که به کشاورز وارد شده، نیست».

وی خاطرنشان کرد: «در واقع باید به کشاورز بیمه‌ی شاخص یا بیمه‌ی تولید پرداخت شود و به همان میزان نیز از کشاورز پول بگیرند. باید محصول، بیمه شود تا در زمان خسارت هزینه‌ای که به کشاورز پرداخت می‌شود بتواند کارگشا باشد».

سیف‌الدینی با بیان این‌که نگاه کشاورزان به دست دولتمردان است، گفت: «کشاورزی که عملا محصول دو سال او از بین رفته با وام 18 درصدی نمی‌تواند زندگی کند. امهال وام‌ها و گرفتن سود دیرکرد، دردی از کشاورز درمان نمی‌کند باید حداقل، سود دیرکرد را دو سال ببخشند تا کشاورز بتواند جان بگیرد».

وی ادامه داد: «دولت یارانه‌‌ی نهاده‌های کشاورزی را حذف کرده اما هزینه‌های نگهداری و تولید بسیار سرسام‌آور شده و قیمت پسته نیز نسبت به سال‌های گذشته افزایش نداشته است، در نتیجه این سرمازدگی می‌تواند موجب تباهی کشاورز شود».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان افزود: «در سالی که با نام جهش تولید و پشتیبانی و مانع‌زدایی، نام‌گذاری شده، کشاورز حتما نیاز به پشتیبانی دارد».

وی گفت: «کشاورز با گرفتن وام در واقع با بانک‌ها مشارکت می‌کند، پس وقتی بانک در سود کشاورز با او شریک است زمانی که کشاورز خسارت می‌بیند و متضرر می‌شود باید با او همراهی کند. جابه‌جا کردن زمان پرداخت سود و دیرکرد و اعلام تنفس، چاره‌ی کار نیست و فقط بدهی کشاورز افزایش می‌یابد، باید بودجه‌ای به این بخش اختصاص دهند تا سودها بخشیده شود».