دبیر خانه کشاورز استان کرمان شرایط بازار پسته را بحرانی دانست و گفت که با توجه به افت قیمت دلار و کاهش چشمگیر خرید و فروش و صادرات پسته، دلالان و واسطه‌ها بازار را در دست گرفته‌اند و کشاورزان هم به دلیل مشکلات مالی مجبورند محصول خود را زیر قیمت بازار به آن‌ها بفروشند.

سیف‌الدینی در هم تنیده شدن اقتصاد و سیاست را مهم‌ترین آسیب بازار و اقتصاد دانست و تاکید کرد که اقتصاد سیاست‌زده و تاثیر آن بر بازار، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

مهدی سیف‌الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار «فردای کرمان» با اشاره به وضعیت کنونی بازار پسته بیان کرد: «به دلیل پایین آمدن قیمت دلار، تجار برای خرید پسته عقب‌نشینی کردند و پسته خرید و فروش و صادر نمی‌شود».

 وی افزود: «مشکل پیمان‌سپاری ارزی را دولت مقداری برطرف کرد اما قیمت دلار که کاهش پیدا کرد بازار با یک بحران مواجه شد، تجار پسته خریداری نمی‌کنند و یا نوع خاصی را خرید می‌کنند».

سیف‌الدینی ادامه داد: «عرضه زیاد است اما تقاضا برای فروش و صادرات وجود ندارد و صادرکنندگان نیز دست به عصا کار می‌کنند».

وی اظهار کرد: «با توجه به وضعیت بازار، صادرکنندگان برای خرید پسته ریسک نمی‌کنند زیرا اگر دلار باز هم کاهش پیدا کند، متضرر می‌شوند».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان با اشاره به وضعیت کشاورزان در شرایط کنونی، گفت: «با توجه به اینکه تقاضا برای خرید پسته بسیار کاهش یافته، محصول کشاورزان در انبار مانده و با توجه به گرفتاری‌های مالی که دارند، مجبور هستند پسته را با ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان پایین‌تر از قیمت بازار به دلالان و واسطه‌ها بفروشند».

وی ادامه داد: «پیش از این در کرمان چند تاجر بنام و مشهور و شرکت‌های آن‌ها فعال بود اما الان پسته خریداری نمی‌کنند و یا فقط یک نوع خاص از پسته را بر اساس سفارشی که گرفته‌اند، می‌خرند».

سیف‌الدینی گفت: «بازار دست دلالان افتاده و هر طور که می‌خواهند کشاورز را اذیت می‌کنند و کشاورز هم به دلیل گرفتاری‌هایی که دارد مجبور است با هر قیمتی که آن‌ها تعیین می‌کنند پسته را بفروشد».

وی با بیان این‌که بازار آینده‌ی پسته قابل پیش‌بینی نیست، اظهار کرد: «اقتصاد ما به سیاست گره خورده و این اقتصاد سیاست‌زده سبب می‌شود با هر حرف و سخنی که در خارج مطرح می‌شود، قیمت دلار در داخل کشور نوسان داشته باشد، اقتصاد سیاست‌زده قابل اتکا نیست و این مشکل زیادی برای کشاورزان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد می‌کند».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان در ادامه با اشاره به تاثیر نوسانات جوی بر محصول سال آینده، توضیح داد: «زمستان خشکی داشتیم و این مسئله اثر بسیار بدی بر کشاورزی خواهد گذاشت».

وی ادامه داد: «میانگین بارندگی ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته کمتر بوده و هر چند در آذرماه بارندگی‌های خوبی داشتیم اما در زمستان تاکنون بارندگی رخ نداده و بر اساس پیش‌بینی هواشناسی تا اسفندماه نیز بارندگی نخواهیم داشت و این زمستان خشک نویدبخش خوبی برای محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی در سال آینده نیست».

سیف‌الدینی افزود: «با این شرایط  احتمال طغیان آفات نیز در بهار و تابستان وجود دارد و بر میزان محصول سال آینده نیز تاثیر خواهد گذاشت زیرا خشکی هوا تنش زیادی به درختان وارد می‌کند و در نتیجه اُفت محصول نیز خواهیم داشت مگر این‌که در اسفندماه بارندگی خوبی داشته باشیم و این موضوع جبران شود».

https://fardayekerman.ir/news/30953