ایمانی، دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: براساس قانون جدید مجلس قیمت خرید تضمینی باید توسط شورای این بخش تعیین شود و عدد چهار هزار تومان اعلام شده برای گندم توسط دولت خلاف قانون است.

علی قلی ایمانی قیمت خرید تضمینی اعلام شده گندم را غیرقانونی اعلام و اظهار کرد: قیمت چهار هزار تومان که توسط دولت اعلام شده منتفی است زیرا برخلاف قانون جدید تصمیم گیری شده است.

دبیر خانه کشاورز گلستان افزود: قانون قدیم خرید تضمینی چون خریدار یک طرفه دیده شده و فروشنده حضور ندارد، توسط مجلس جدید لغو و قانون جدید جایگزین آن شد.

وی بیان کرد: در این قانون که به تازگی تصویب شده، شورایی متشکل از وزیر جهاد به عنوان رئیس، سازمان مدیریت، وزارت اقتصاد، بنیاد ملی گندم، نظام صنفی، نظام مهندسی کشاورزی، اتحادیه تعاون روستایی و دو کشاورز به انتخاب وزیر جهاد کشاورزی و دو نماینده به عنوان عضو ناظر که البته این دو حق رای ندارند، درباره قیمت تصمیم می گیرند.

ایمانی گفت: این شورا نرخ را مصوب می کند و وزیر جهاد موظف به ابلاغ این نرخ و دولت هم مکلف به اجرای آن در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ است؛ پس مبلغ چهار هزار تومان که قبل از این قانون بوده، کم لم یکن شده و قانونی نیست.

وی در پاسخ به این که چرا دولت بدون نظر این شورا مبلغ جدید را اعلام کرده، گفت: شورا تشکیل شده و چند جلسه هم داشته ولی به دلایلی توسط دولت چند جلسه آخر آن لغو شد ولی امسال تشکیل خواهد شد و تصمیمات جدید خواهد گرفت.

دبیر خانه کشاورز گلستان تاکید کرد: شش عضو شورا مصمم هستند حتی دولت در جلسه حاضر نشود، شورا تشکیل جلسه دهد و نرخ پیشنهادی را بررسی و تصویب کند زیرا براساس قانون این شورا با نصف به علاوه یک نفر از اعضا رسمیت دارد و مصوبه آن لازم الجرا است.

گندم ۴هزار تومانی به ضرر کشاورز است
وی با بیان این که زمان تصویب نرخ چهار هزار تومانی هم اعلام کردیم که این عدد پایین است، گفت: نهاده‌ها گران شده؛ دولت سم و ادوات را گران کرده و ارز نیمایی برای آن ها گذشته است؛ با این همه افزایش قیمت، نرخ چهار هزار تومانی منطقی نبوده و برای کشاورز ضرر است.

ایمانی ادامه داد: از طرف دیگر، چون بازار گندم بالاتر از این نرخ است امکان خرید برای دولت وجود ندارد و نمی تواند با نرخ چهار هزار تومانی خرید کند؛ در بازار گندم را پنج هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ تومان و برای خوراک دام تا شش هزار و ۵۰۰ تومان هم خریداری می کنند و با نرخ مصوب دولت گندم خوراک دام خواهد شد.

وی اضافه کرد: دولت هم اعلام کرده تا شش ماه اول سال فقط ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی می دهد و در قانون برای شش ماه دوم چیزی اعلام نشده است لذا الان همه تولید کننده‌های وابسته به گندم مشغول خرید و ذخیره هستند.

دبیر خانه کشاورز موارد ذکر شده را تهدیدهای گندم چهار هزار تومانی اعلام و اظهار کرد: با این قیمت خرید تضمینی، کشاورزی به خطر می افتد و گندم از چرخه ذخیره دولت خارج می شود؛ حتی این موضوع را مکتوب به دفتر مقام معظم رهبری اعلام کردیم و گفتیم اگر بازنگری نشود شاهد مشکل خواهیم بود.

قیمت گذاری کنونی کشور را به سمت واردات می برد
ایمانی با بیان این که قمیت‌گذاری کنونی دولت، کشور را به سمت واردات گندم خواهد برد، توضیح داد: قیمت وارداتی هم شش هزار تومان اعلام شده که بررسی ها نشان می دهد بیش از هشت هزار تومان هزینه خواهد داشت با این حال دولت قیمت خرید تضمینی را نصف آن اعلام کرده که بسیار اقدام عجیبی است.

وی بیان کرد: قیمت پیشنهادی ما بین پنج تا پنج هزار و ۳۰۰ تومان است که به صورت آنالیز میدانی و تحقیقات مختلف آن را تعیین کردیم.

دبیر خانه کشاورز گلستان یادآور شد: کشاورز با این قیمت می‌تواند ۲۰ درصد سود کند و هرچه از این عدد پایینتر بیاید سود کشاورز کم و چهار هزار تومان هم تماما برای کشاورز ضرر خواهد داشت.