صنعت غذا: تعاونی‌های تولید روستایی در طول دو سال اخیر علاوه بر وظایف ذاتی خود در زمینه‌های مختلف از جمله آب‌های مرزی، آب و خاک، ایجاد گلخانه‌ها و کشت نشایی، تأسیس کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، تولید بذر، زنجیره تولید و… هم وارد فعالیت شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر محمدرضا رزاقی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ایران، ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: خوشبختانه به‌دلیل نوع نگاه دکتر شیرزاد، رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، تعاونی‌های تولید روستایی علاوه بر تکالیف قانونی که در طول سال‌های گذشته انجام می‌دادند وارد مباحث فنی هم شده و با تأسیس شرکت‌های تخصصی حتی در مناقصه‌های وزارت جهادکشاورزی هم شرکت می‌کنند.
وی با بیان این‌که ۱۳۷۰ شرکت تعاونی تولید روستایی عضو اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ایران هستند، افزود: ۶۶ اتحادیه تعاونی تولید استانی و شهرستانی و بیش از ۵۰۰ هزار بهره‌بردار کشاورز عضو در سطح ۶ هزار و ۲۸۵ روستا که بیش از ۳٫۳ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور را تحت پوشش دارند، مجموعه‌ای عظیم را به‌وجو آورده‌آند.
رزاقی با اشاره به این‌که به منظور هماهنگی بیشتر در فعالیت‌های اتحادیه‌های استانی، شهرستانی و تعاونی‌های تولید روستایی، ضرورت تشکیل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی‌ تولید روستایی کشور همواره احساس می‌شود، تأکید کرد: ایجاد هماهنگی و همکاری میان اتحادیه‌های عضو، ایجاد صندوق اعتباری جهت تهیه منابع مالی مورد نیاز اتحادیه‌های عضو، ایجاد ارتباط با مؤسسه‌های جهانی تعاونی و استفاده از تجارب دیگر کشورها در زمینه‌‌های تعاونی‌های کشاورزی و بازاریابی محصولات و فرآورده‌های تولیدی اتحادیه‌های عضو و زمینه‌سازی ایجاد بازارهای عرضه مستقیم کالاهای تولیدی از جمله اهم وظایف این اتحادیه به‌شمار می‌رود.
وی ایجاد سازوکارهای بهبود مستمر افزایش تولید در تعاونی‌های تولید روستایی و دسترسی به فناوری‌های پس از برداشت، ایجاد ساختارهای نهادی پویا برای توانمندسازی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی و اتحادیه‌ها در فرآیند توسعه پایدار کشاورزی و ارتقای ظرفیت و توانمندی‌های شرکت‌‌های تعاونی تولید روستایی و اتحادیه‌ها از طریق تسهیل فرآیند دستیابی به منابع، اطلاعات، فناوری، ارتباطات و توسعه پیوندهای فنی، اقتصادی و مالی اعضا را جزو مأموریت‌های اصلی اتحادیه برشمرد و خاطرنشان ساخت: هم‌اکنون اتحادیه در زمینه توانمندسازی تعاونی‌های فعال در زمینه آب‌های مرزی در ۱۶ استان فعالیت دارد و با تأسیس شرکت آب و خاک در اتحادیه به مباحث فنی تولید هم ورود کرده است.
وی اضافه کرد: اتحادیه و تشکل‌ها در زمین کشت گلخانه‌ای و کشت‌های نشایی وارد شده‌اند و در زمینه کشت نشایی کلزا دستاوردهای خوبی حاصل شده، در زمینه توسعه کلینیک‌های گیاه‌پزشکی هم در قالب طرح‌هایی تعاونی‌ها وارد شده‌اند.
رزاقی متذکر شد: در زمینه مکانیزاسیون نیز متناسب با طرح‌های هر استان اقدامات لازم انجام شده است و در حوزه تولید بذر نیز به‌طور اختصاصی در حوزه بذر سیب‌زمینی همه اتحادیه‌ها وارد شده‌اند و با اخذ مجوز در اصفهان، فارس، مرکزی و کردستان بذرهای مینی تیوبر در تعاونی‌ها تولید می‌شود.
وی در خصوص فعالیت‌های بین‌المللی اتحادیه مرکزی افزود: تعاونی‌ها در حوزه بذر سبزی و صیفی با اسپانیا و بذر چغندرقند و کلزا با کشور آلمان همکاری‌های مؤثری داشته‌اند و به‌دنبال بومی‌سازی بذرها در مناطق مختلف هستند.
رزاقی به تولید نهال در همدان و مدیریت یکپارچه باغات در استان کرمان و توسعه تشکل‌های عضو اشاره و متذکر شد: اتحادیه‌ مرکزی به‌دنبال توسعه تولید محصولات گواهی شده سلامت نیز می‌باشد.
وی به مساعدت‌های مطلوب سازمان مرکزی تعاونی روستایی در خصوص تشکیل تشکل‌های مرتبط در دو سال اخیر اشاره و خاطرنشان ساخت: اتحادیه مرکزی گیاهان دارویی نیز تشکیل شده و به‌طور کلی بالغ بر ۱۰ شرکت مرتبط در طول دو سال اخیر با مساعدت‌ رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی تشکیل شده است.
رزاقی به انعقاد قرارداد با یک شرکت سوئدی درخصوص تولید انواع کودها و ریزمغذی‌ها اشاره و افزود: امروز تأمین نقدینگی مهمترین معضل تعاونی‌های تولید روستایی است و اگر به‌گونه‌ای قانونگذاری شود تا بانک‌ها بتوانند نحوه حمایت تسهیلاتی از تشکل‌ها را تسهیل کنند و ضوابط و بوروکراسی‌ها زاید را برچینند، بسیاری از مشکلات فعلی مرتفع خواهد شد.
وی گفت: سازمان مرکزی جایگاه هدایتی، حمایتی و نظارتی برای تشکل‌هاست و اگر تمهیداتی اندیشیده شود تا بانک‌ها منابع را در اختیار این سازمان بگذارند بسیاری از معضلات امروز تعاونی‌های تولید مرتفع خواهد شد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ایران تصریح کرد: از روزی که دکتر شیرزاد در سازمان مرکزی تعاون روستایی مستقر شده بعد نظارتی سازمان مرکزی هم تقویت شده و حتی بخش حسابرسی سازمان هم به‌صورت روزانه اتحادیه و تعاونی‌ها را چک می‌کند و درصورت مشاهده حتی یک تخلف در تعاونی‌ها، قانون ماده ۱۴۶ سازمان روی آن تشکل اعمال می‌شود

منبع: نشریه کشاورزی و دامپزشکی برزگر