به دنبال برگزاری اولین نشست کارگروه بهره وری آب و الگوی کشت مناسب در سال 1397 و پیرو هماهنگی های به عمل آمده فی مابین مرکز ترویج و توسعه تکنولوزی هراز و انجمن برنج ایران، دومین نشست این کارگروه در روز چهارشنبه 25/10/1398 با حضور مهندس عزیزالله شهیدی فر ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، دکتر محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل سازمان آب منطقه ای مازندران، مهندس جمیل علیزاده شایق رئیس هیئت مدیره و دبیر انجمن برنج ایران، دکتر بهمن امیری لاریجانی ریاست مرکز هراز، مهندس حسین اکبری عضو شورای مرکزی خانه کشاورز و دبیر اجرایی مازندران، دکتر رحمان عرفانی مقدم معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران و جمعی از مسئولین مدیریت های جهاد کشاورزی، کارشناسان و متخصصین از نهادهای مذکور به میزبانی مرکز هراز برگزار گردید. در ابتدای این نشست دکتر امیری لاریجانی ضمن ابراز خرسندی از حضور میهمانان و برگزاری دور دوم این کارگروه، به معرفی تاریخچه، توانمندیها، دستاوردها و برنامه های مرکز هراز پرداخت. ایشان با اشاره به تغییرات موجود در الگوهای بارش در منطقه، پدیده تغییرات اقلیمی و کمبود منابع آب در منطقه، انطباق الگوهای کشت با مصرف آب و افزایش بهره وری آب را امری ضروری دانسته و هماهنگی و هم افزایی بیشتر میان نهادهای مرتبط و دست اندرکار را خواستار شد. پس از ایشان مهندس جمیل علیزاده شایق رئیس هیئت مدیره و دبیر انجمن برنج کشور ضمن تقدیر از میزبانی مرکز هراز، با اشره به جایگاه برنج به عنوان دومین محصول استراتژیک کشور و تنش های آبی موجود در کشور در سال های اخیر و مسائل و مشکلات مرتبط با کشت مجدد برنج، بر ضرورت و لزوم تشکیل و احیاء مجدد این کارگروه تاکید نمود.

در ادامه دکتر محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل سازمان آب منطقه ای مازندران، ضمن تقدیر از میزبانی مرکز هراز در این نشست و با اشاره به وابستگی جنبه های گوناگون فعالیت های تولیدی در کشور مانند کشاورزی و صنعت به آب، خاطر نشان ساخت بحث آب امروه به یکی از مهمترین مباحث موجود در کشور تبدیل شده و لذا افزایش بهره وری آب بویژه در بخش کشاورزی از ضروریات کشور است. ایشان ضمن اشاره به مشکلات زیرساختی در خصوص شبکه های ذخیره و توزیع آب در منطقه بر لزوم نگاه سیستمی به روند اصلاح شبکه های آبیاری و زهکشی تاکید نموده و پیشنهاد نمود که شبکه آبیاری و زهکشی حوزه آبریز دشت هراز به عنوان یک پایلوت کشوری در نظر گرفته شود. پس از ایشان مهندس عزیزالله شهیدی فر ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، نیز ضمن تقدیر از تلاش های مرکز هراز در میزبانی این نشست، توجه ویژه به مدیریت آب در استان مازندران را بسیار ضروری دانست. ایشان با اشاره به لزوم تطابق الگوی کشت در مازندران با شرایط آبی و اولویت بندی کشت محصولات در استان با توجه به میزان مصرف و حساسیت آن به آب، اصلاح و بهسازی شبکه های آبیاری و زهکشی در سطح استان را بسیار ضروری دانست. ایشان خاطر نشان ساخت استان مازندران با دارا بودن 3/1 درصد از اراضی کشور، بیش از 10 درصد محصولات کشاورزی و دامی کشور را تولید می نماید و لذا توجه ویژه به زیرساخت های کشاورزی و دامی این استان بسیار ضروری است. دکتر رحمان عرفانی معاونت موسسه تحقیقات برنج در استان مازندران نیز ضمن تقدیر از میزبانی مرکز هراز، بر ضرورت هماهنگی میان الگوی کشت و شرایط آبی موجود در منطقه تاکید نمود. ایشان بخشی از مشکلات آب در حوزه کشاورزی را به تولی گیری و مدیریت آب قبل از ورود به اراضی کشاورزی و مزرعه دانست.

در پایان این جلسه با پیشنهاد مهندس علیزاده شایق و رای اکثریت حاضرین در جلسه، دبیری این کارگروه به دکتر بهمن امیری لاریجانی و مرکز هراز واگذار گردید و مقرر شد در خصوص ترکیب اعضای کارگروه و تدوین برنامه ها، اهداف و پیگیری مصوبات، اقدامات و پیگیری های لازم به عمل آید.