عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران از سیاست‌های وزارت نیرو در بخش سیاستگذاری تخصیص آب به کردستان انتقاد کرد و گفت: کردستان یک استان محروم نیست بلکه شاهد تحریم تعدادی از سیاست‌های وزارت نیرو در قبال استان هستیم.

محمدسعید احمدپناه عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر دولت تنگناهایی دارد و از لحاظ تحریم‌های یک‌جانبه و بدقولی‌های آمریکا در قضیه برجام خیلی از مشکلات برای کشور ایجاد شده است به همین دلیل دولت نتوانسته بسیاری از برنامه‌های موردنظر خود را پیش ببرد.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از نیازهای اساسی بخش کشاورزی دریافت تسهیلات است دولت در این مورد تا جایی که در توان داشت تسهیلاتی را در حوزه اشتغالزایی روستایی به بخش کشاورزی اختصاص داده است.

احمدپناه ادامه داد: البته مبلغی که برای کردستان و استان‌های دیگر در نظر گرفته شده بود خیلی چشمگیر و کافی نبود دلیل آن هم مطمئنا تنگناهای مالی است که دولت دارد البته در هر صورت این مقدار هم که تحقق پیدا کرده حسن نیت دولت را در این زمینه می‌رساند.

وی گفت: هرچند امسال بخاطر تگرگ، بارندگی، سرما و یخبندان کشاورزان ما متضرر شدند اما دولت با کمک مجلس مصوب کرد تسهیلاتی که زیر 25 میلیون تومان است بدون اینکه بهره‌ای از آنها دریافت کنند سه سال امهال شوند که همین کمک حال کشاورزان شد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: هرچند امسال با توجه به شرایط اقتصادی قیمت محصولات بخش کشاورزی بالا بوده اما به تناسب قیمت نهاده‌های کشاورزی هم سرسام‌آور افزایش پیدا کرد چون ماده موثره سمومی که کشاورزان ما استفاده می‌کنند بیشتر از خارج وارد کشور می‌شود و با توجه به افزایش قیمت ارز این مواد هم به تبع گران شده است.

بالانسی بین قیمت محصولات و نهاده‌های کشاورزی وجود ندارد

وی تصریح کرد: در حال حاضر گرانی سموم کشاورزان ما را در تنگنا قرار داده چرا که بالانسی بین قیمت فروش محصولات کشاورزی و تامین نهاده‌های کشاورزی وجود ندارد، هرچند دولت ارز 4200 تومانی را برای تامین نهاده‌های کشاورزی قرار داده که سموم با قیمت پایینی به دست کشاورز برسد اما بعضا بداخلاقی‌های اقتصادی باعث می‌شود که نهاده‌ها با قیمت بالاتری از خرید به دست مشتری می‌رسد که این مسئله نوعی نظارت خاص لازم دارد اما متاسفانه در این موضوع سهل‌انگاری شده است.

خسارت‌های بیمه سروقت  به کشاورزان پرداخت نمی‌شود

احمدپناه به موضوع بیمه کشاورزان اشاره کرد و گفت: هرچند استان کردستان همیشه جزو اولین استان‌های کشور در زمینه بیمه کردن محصولات خود است اما متاسفانه کشاورزان ما از بیمه محصولات کشاورزی خود گله‌مند هستند چرا که سروقت خسارت‌های بیمه به کشاورزان پرداخت نمی‌شود.

وزارت نیرو به کشاورزان استان کردستان ظلم می‌کند

 عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی ایران از سیاست‌های وزارت نیرو در بخش سیاستگذاری تخصیص آب به استان کردستان انتقاد کرد و گفت: کردستان یک استان محروم نیست بلکه شاهد تحریم تعدادی از سیاست‌های وزارت نیرو در قبال استان هستیم.

وی افزود: هرچند استاندار و مسؤولین استان کردستان تلاش کردند که سهم بیشتری از آب را به اراضی استان اختصاص دهند اما با توجه به پتانسیلی که استان کردستان دارد متاسفانه آن انتظاری که برای تخصیص آب‌های استان کردستان باید انجام می‌شد انجام نشد در واقع وزارت نیرو به کشاورزان استان کردستان ظلم می‌کند و پتانسیل خودمان را بر  ما حرام کرده است.

احمدپناه یادآور شد: با توجه به اینکه بیشتر اراضی استان کردستان دیم است ما چهارمین استان کشور از لحاظ محصولات زراعی هستیم ولی از لحاظ محصولات باغی تولیدمان کم است پس چنانچه به ازای مقدار اراضی آبی که داریم آب‌های خودمان را به خودمان تخصیص می‌دادند هم زمینه اشتغالزایی ایجاد می‌شد و هم محصولات باغی ما افزایش پیدا می‌کرد و هم ارزش افزوده خاصی برای استان ایجاد می‌شد چرا که در حال حاضر بهترین مکان برای اشتغالزایی بخش کشاورزی است.

 صاحب‌خبر –