هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید، قیمت خرید تضمینی گندم باید اصلاح شود و با توجه به آنالیزهای صورت گرفته ۱۴هزار تومان نرخ منصفانه ای خواهد بود.

در حالی که با وقوع خشکسالی و جنگ روسیه و اوکراین تولید و توزیع غلات از جمله گندم با مشکلات و حواشی همراه شده است جهان در پی افزایش تولید این دست محصولات استراتژیک است و به این ترتیب بر اساس گزارشی که اخیرا منتشر شده برآورد می شود تولید جهانی گندم در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۷۸۹ میلیون تن برسد. ایران نیز در سال زراعی گذشته توانست با اندیشیدن تمهیداتی همچون تعیین نرخ خرید تضمینی متناسب با هزینه های تولید بیش از ۷میلیون تن گندم از گندمکاران کشور خریداری کند. به این ترتیب کارشناسان معتقدند تداوم تولید گندم در سال زراعی جدید نیز در گروی مناسب بودن قیمت خرید تضمینی خواهد بود و به این ترتیب در حالی که پیش از شروع کشت نرخ تضمینی تعیین شده برخی می گویند باید در این قیمت تجدید نظر شود.

کماکان ۱۱۵۰۰ تومان قیمت مصوب خرید تضمینی گندم است و تغییر نکرده است

عطالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در این خصوص به بازار می گوید: برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ قیمت گندم ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان به علاوه ۱۵۰۰ تومان یارانه کاشت تصویب شده است؛ یعنی قیمت پایه گندم کیلویی ۱۱۵۰۰ تومان است و ۱۵۰۰ تومان هم به ازای هر کیلوگرم یارانه کاشت برای پوشش دادن افزایش قیمت نهاده های تولید از جمله کود و همچنین برای بیمه گندم داده خواهد شد.

هاشمی با بیان اینکه این قیمت ۶ماه قبل نهایی شده و قبل از فصل کشت قیمت را برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ اعلام کرده ا یم، افزود: در آن زمان قیمت ۱۱۵۰۰ تومان در شورای قیمت گذاری با اتخاذ سیاست های حمایتی با رای حداکثری تصویب شده منتها در آن زمان شرط کردیم که اگر افزایش غیر مترقبه ای در قیمت نهاده ها، قیمت خدمات، تورم و بازار جهانی ایجاد شود این قیمت قابل تجدیدنظر است.

وی ادامه داد: الان ما در آن مرحله هستیم و با افزایش قیمتها مواجه هستیم در نتیجه در خواست کرده ایم جلسه ای تشکیل شود و به این ترتیب با توجه به آنالیز قیمتی که برای وضع فعلی و شرایطی حاضر پیش آمده از این نظر که قیمت نهاده ها و هزینه های تولید بالا رفت، احتمال دارد که در شورای قیمت گذاری در مورد قیمت گندم یک بازنگری انجام شود.

نظر ما روی نرخ ۱۴هزار تومان به ازای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم است

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در مورد قیمت جدید مورد نظر این شورا نیز اظهار داشت: با توجه به آنالیزی که از استانهای ۳۱گانه کشور گرفته ایم و آنالیزی که در هیات مدیره، هیات کارشناسی و کمیسیون گرفتیم نظر ما روی این است که قیمت نقدی خرید ۱۴هزار تومان باشد.

وی همچنین در خصوص عواملی که بر قیمت گذاری محصولات کشاورزی از جمله گندم موثر است گفت: در شورای قیمت گذاری تمامی محصولاتی که شامل خرید تضمینی است با ۴مولفه قیمت گذاری می شود که شامل هزینه تمام شده، قیمت جهانی، افزایش تورم نسبت به سال قبل و نرخ مبادلاتی است.

هاشمی افزود: در مورد محصول استراتژیک گندم نیز در سورای تمامی این مولفه ها را در نظر گرفته این به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم قیمت ۱۴هزار تومان را به تصویب برسانیم قیمت منصفانه ای است.

گفتنی است در سال زراعی قبل قیمت خرید تضمینی گندم ۱۰هزار و ۵۰۰ به علاوه هزار تومان جایزه تحویلی بود و در مجموع ۱۱۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو گندم محاسبه می شد. با این وجود برخی کارشناسان معتقدند افزایش قیمت گندم چندان نتیجه بخش نیست و در عوض باید با انجام یکسری اقدامات به روز عملکرد را در واحد سطح بالا برد.

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم مانند کاتالیزوری خواهد بود که باعث می شود تولیدکننده تلاش کند افزایش راندمان داشته باشد

هاشمی در این خصوص می گوید: نه تنها در بخش کشاورزی بلکه به طور کلی در بخش تولید اگر تولید کننده ای به این نتیجه برسد و اعتماد و اطمینان داشته باشد که محصول تولیدی اش به قیمت مناسب به فروش خواهد رفت و بازار خوبی خواهد داشت مطمئنا تولید کننده در خصوص افزایش کیفیت و کمیت محصول خود کوشش خواهد کرد و سعی می کند میزان تولید را بالا ببرد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر برای تولید بیشتر نمی توان صرفا سطح زیرکشت را بالا برد بلکه با اقداماتی همچون تغذیه خوب خاک، آبیاری به موقع، سمپاشی با مبازره با علف های هزر و غیره عملکرد را بالا برد تا دریافتی کشاورز هم بالا برود و پوشش دهنده هزینه های تولید باشد.

این مقام مسئول اذعان داشت: بنابراین به نظر بنده افزایش قیمت خرید تضمینی گندم کاتالیزوری خواهد بود که تولید کننده بتواند تمام سعی خود را بکند که افزایش راندمان داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: حدودا ۶ ماه پیش که ما در شورای قیمت گذاری نرخ ۱۱۵۰۰ به علاوه ۱۵۰۰ یارانه کاشت رابرای قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی پیش رو تعیین می کردیم قیمتی خوب و منصفانه بود و مورد قبول گندمکاران بود. منتها از آن زمانی که قیمت گذاری شده تا الان یک جهش قیمتی در بخش خدمات و نهاده داشته ایم که متاثر از آزادسازی ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده و لذا هزینه های تولید افزایش داشته است.

برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تا ۳۰۰هزار هکتار افزایش سطح زیرکشت گندم دیم رقم خورده است

هاشمی افزود: به همین دلیل اگر بتوانیم شورای قیمت گذاری را مجاب کنیم که نه تنها منافع خود بلکه منافع ملی را در نظر بگیریم که این افزایش قیمت به سایر عوامل آسیب نرساند و به الگوی کشت مان ضرر نرساند، تمهیداتی اندیشیده خواهد شد که کشاورزان بتوانند این افزایش هزینه ها را از محل فروش جبران کنند.

در بحث تولید محصول استراتژیک گندم یکی از مسائل مهم در کشور توسعه سطح زیرکشت دیم و ار آن طرف بالا بردن عملکرد در این اراضی است. هاشمی در این خصوص می گوید: همانطور که می دانید سطح زیرکشت گندم دیم کشور تقریبا دو برابر گندم آبی است آن هم در شرایطی که گندم دیم هم به شرایط خاصی بستگی دارد که مهمترین آن وضعیت بارش ها است که اگر شرایط فراهم باشد و در کنار آن مدیریت مزرعه و تغذیه خاک رعایت شود قطعا یک جهش تولید در گندم دیمی خواهیم داشت. مضاف بر اینکه دو سال است ستاد اجرایی فرمان امام در استان های دیم خیز در خصوص تامین نهاده و ترویج و سایر مسائل به کمک دیم‌کارها آمده که این عامل باعث شده در سال زراعی جدید ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار هکتار هم افزایش سطح زیرکشت در گندم دیم داشته باشیم.

وی ادامه داد: با این وجود باز هم تاکید می کنیم که تمامی این عوامل به میزان بارش و پراکنش بارش ها بستگی دارد و در کنار آن هم باید مدیریت داشته باشیم تا افزایش تولید در مزارع دیم محقق شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه در سال زراعی قبل کل خرید ۷میلیون و ۵۰۰هزار تن بوده گفت: برای سال زراعی جدید نمی توان فعلا پیش بینی کرد چقدر تولید خواهیم داشت با این وجود شرایط تولید قطعا نسبت به سال زراعی قبل تر با افزایش سطح زیرکشت دیم بهتر خواهد بود.

خبرگزاری بازار/