رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: برآوردهای اولیه نشان می دهد تاکنون بر اثر رخدادهای جوی اخیر بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد شده است.

مجتبی دهقان پور در نشست وبیناری با وزیر جهاد کشاورزی که با موضوع بررسی خسارت‌های سیل اخیر برگزار شد، گفت: از مجموع ۳۷ شهرستان فارس تعداد ۲۶ شهرستان با پدیده‌های مخاطره آمیز بارندگی سیل آسا و سیل درگیر شده‌اند.

او با بیان اینکه ۳۴ درصد از خسارت‌ها در زیر بخش زراعت حوزه کشاورزی فارس واقع شده است، اظهار کرد: به ترتیب تقریباً ۳۳ درصد در زیر بخش باغبانی، ۲۸ درصد در امور فنی و زیربنایی، ۲ درصد در طرح‌های آبخیزداری، یک و نیم درصد در ایل راه‌های عشایری و بالغ بر ۱ درصد در حوزه دام دچار خسارت شده‌ایم.

دهقان‌پور با اشاره به اینکه میزان خسارت‌ها به تفکیک شهرستان‌ها، ادارات کل تابعه و در زیر بخش‌های مختلف مشخص و تخمین زده شده است، افزود: پس از بازنگری در برآوردها، گزارش‌ها از طریق استانداری فارس به مقام عالی وزارت ارسال می‌شود.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر یک سری اقدامات اضطراری بایپ انجام بدهیم، بیان کرد: به طور مشخص در برخی از شهرستان‌های ما قنواتی آسیب دیده اند که این قنات‌ها آب برخی از باغ‌ها و نهالستان‌های زیردست را تأمین می‌کنند؛ خیلی ضروری است برای لایروبی و مرمت این قنوات اعتبار لازم تخصیص یابد.

رئیس جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه متوسط بارش‌ها در استان فارس از طریق سامانه اخیر حدود ۲۵ میلیمتر بوده است، عنوان کرد: بیشترین بارندگی در شهرستان کازرون به میزان ۶۵ میلیمتر ثبت شده است؛ متوسط بلند مدت استان فارس ۳۰۰ میلیمتر بوده که با این بارندگی‌های اخیر به حدود ۲۲۵ میلیمتر رسید.

تسنیم/