سازمان جهادکشاورزی استان فارس در اطلاعیه ای با اعلام هشدار جدی به کشاورزان، دامپروران و زنبورداران فعال در این استان درباره خطر هجوم ملخ از مرزهای دریایی جنوب کشور، راهکارهای کاهش آسیب ناشی از این آفت را اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، در این اطلاعیه آمده است: با توجه به استمرار ورود توده های متراکم ملخ صحرایی از کشور عربستان به جنوب کشور و خطر آسیب دیدن مزارع و باغات کشاورزان، دامداران و زنبورداران استان فارس رعایت نکاتی برای کاستن از آسیب های این آفت ضروری است.
در این اطلاعیه از کشاورزان، دامداران و زنبورداران استان فارس خواسته شده است که علاوه بر سرکشی روزانه به مزارع و باغات، به مراتع و علف زارهای مجاور نیز سرکشی کنند و به محض مشاهده آفت به مراکز جهاد کشاورزی محل سکونت خود در اسرع وقت اطلاع دهند.
این سازمان ضمن تاکید بر لزوم آماده به کار بودن امکانات و لوازم مورد نیاز سمپاشی از جمله تراکتورها و سمپاش ها از بهره برداران بخش کشاورزی خواسته است که هرگونه عملیات سمپاشی علیه آفت را فقط با کسب نظر کارشناسان جهاد کشاورزی انجام دهند.
سازمان جهاد کشاورزی فارس افزوده است که در صورت نیاز به سمپاشی، سموم مناسب مورد نیاز را تامین می کند.
این سازمان با اشاره به خطرات ناشی از سم پاشی برای جانداران تاکید کرده است که قبل از انجام عملیات سم پاشی، دام و احشام و کندوهای زنبورعسل از منطقه جابجا و از باز نگه داشتن درب کندوهای عسل و چرای دام در مراتع و علفزارهای سم پاشی شده حداقل به مدت یک هفته خودداری شود.
سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین خطاب به مردم تاکید کرده است که از مصرف لاشه ملخ های تلف شده به وسیله سم جدا خودداری و از خرید هر گونه ملخ مرده توسط دلالان و سودجویان برای مصرف خوراکی پرهیز کنند.
این سازمان همچنین توصیه جدی در زمینه پرهیز از تعلیف دام ها و طیور از لاشه ملخ های مرده داشته است.
این اطلاعیه می افزاید: در صورت مشاهده اجساد پرندگان و جانوران وحشی در حجم قابل توجه در مناطق سمپاشی شده نسبت جمع آوری ، حفر چاله و دفن آِنها در عمق مناسب و آهک پاشی روی محل دفن اقدام شود .
در بخش پایانی این اطلاعیه آمده است: درصورت نیاز به کسب آخرین اطلاعات موثق از وضعیت ملخ و روند مبارزه با این آفت در استان فارس با روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس به شماره ۰۷۱۳۲۲۹۲۶۷۰ تماس گرفته شود.
پیش از این، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس روز چهارشنبه گفت: بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی استان فارس با هدف مبارزه با ملخ های صحرایی سمپاشی شد.
حمید دبیری افزود: مبارزه با این آفت کشاورزی که به ملخ دریایی نیز موسوم است تا پایان تیرماه ۹۸ ادامه خواهد یافت.
وی اضافه کرد: دو شهرستان داراب و لامرد فارس با این آفت کشاورزی مواجه هستند؛ البته هفته قبل در بیش از هشت شهرستان فارس در محیط های شهری ملخ صحرایی(دریایی) مشاهده شد اما میزان ملخ ها در این شهرستان ها به گونه ای نبود که نیاز به مبارزه باشد با این حال اقدامات لازم در این مکان ها صورت گرفت.
ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آنها به ۱۵سانتی‌متر می رسد و در زمره مضرترین حشرات به شمار می آیند.