راهکارهای کاهش قیمت میوه طی نامه ای از دبیر اجرایی شهرستان اشنویه به قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز ارایه گردید که به شرح زیر می باشد:

جناب آقای دکتر بیابانی قائم مقام محترم دبیرکل خانه کشاورز ایران

باسلام و آرزوی توفیق روزافزون

احتراما باعنایت به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درخصوص قیمت بالای تولیدات کشاورزی از جمله میوه‏ها که بدلیل وجود دلالان و واسطه‏های سودجو نه تنها سود واقعی این تولیدات به دست کشاورز زحمت‏کش تولیدکننده نرسیده بلکه باعث بوجود آمدن مشکلات معیشتی و پایین آمدن قدرت خرید مردم نیز شده است، در این راستا مسایل و مشکلات تولید میوه‏ها خصوصا محصول سیب و راهکارهای مربوطه به حضور محترم ایفاد میگردد.

ـ نبود نظارت شفاف و واقعی بر فعالیت توزیع کنندگان نهاده های کشاورزی از جمله کود و سموم شیمیایی باعث شده سموم کشاورزی با کیفیت پایین و قیمت بسیار بالا وارد بازار گردد که از یک طرف باعث افزایش مصرف سموم کشاورزی شده و از طرف دیگر با تحمیل هزینه گزاف به کشاورزان هزینه تولید محصول سیب را افزایش داده است.

ـ وجود خلا بازرسی و نظارت شفاف در بازار میوه و تره بار کشور باعث شده است اختلاف قیمت قابل توجهی بین خرید محصول از کشاورز و فروش آن در بازار میوه و تره‏بار وجود داشته باشد که در این بین سود واقعی تولید محصول بدست کشاورز نرسیده و باعث متضرر شدن این قشر خواهد شد و از طرف دیگر قدرت خرید مردم بدلیل افزایش قیمت نامتعارف محصول پایین خواهد آمد. چنانچه نرخ مصوب کشوری برای خرید و فروش سیب قرمز و زرد درجه 1، درجه 2 و زیر درختی تعیین گردد و این نرخ مصوب در کل کشور بصورت شفاف و عمومی ابلاغ گردد و با وجود سیستم نظارت و بازرسی کارآمد همگان موظف به رعایت نرخ مصوب باشند، یقینا با حذف دلالان و واسطه‏های سودجو، سود تولید محصول مستقیم به جیب کشاورز واریز خواهد شد و بدلیل حذف سود دلال، قیمتها متعارف شده و قدرت خرید مردم افزایش خواهد یافت.

ـ چنانچه در مدارس، دانشگاه‏ها، پادگان‏های نظامی و… میوه سیب مصرف گردد، سهم قابل توجهی از تولید سالیانه این محصول به مصرف خواهد رسید و از انبار شدن آن در سردخانه‏ها و صرف هزینه نگهداری و خطر  فاسد شدن آن جلوگیری به‏عمل خواهد آمد.

ـ نظر به اینکه حوزه کشاورزی با چرخش چرخ‏های اقتصادی و تامین امنیت غذایی کشور گره خورده است، لذا گام برداشتن از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن ضروری و لازم الاجرا می‏باشد و یکی از ملزومات مدرن شدن کشاورزی، داشتن ادوات کشاورزی پیشرفته و هوشمند می‏باشد. بنابراین چنانچه دولت در قبال صادرات سیب چنین ادواتی را وارد نماید خدمت قابل توجهی به رشد و شکوفایی بخش کشاورزی خواهد نمود.

                                                                                                                فرانگیز قادری دبیر اجرایی خانه کشاورز  شهرستان اشنویه