«عیسی کلانتری» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه «صبح انقلاب» گفت : خوشبختانه دریاچه ارومیه از خشک شدن نجات پیدا کرد.

به گزارش شبکه رادیویی ایران؛ «عیسی کلانتری» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه «صبح انقلاب» رادیو ایران درباره کنوانسیون رامسر و حفاظت از تالاب ها صحبت کرد و گفت: امروز همزمان است با روز جهانی تالاب ها که در سال ۱۹۷۱ در رامسر به تصویب رسید.

وی در ادامه درباره مشکلات آبی کشور افزود : به علت افزایش جمعیت و نیاز آبی کشور متاسفانه در راستای توسعه پایدار حرکت نکردیم و حق آبه تالاب ها را برای کشاورزی هزینه کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت : دستور رئیس جمهور به من احیای تالاب هاست مثل ارومیه هامون و بختگان؛ و تلاش داریم با سیاست های جدید حق آبه جدیدی را برای تالاب های کشور تعیین کنیم.

معاون رئیس جمهور همچنین تصریح کرد : اگر این سیاست دنبال شود در مواردی امکان پذیر است و در مواردی به دلیل خشکسالی هنوز امکان پذیر نیست مثلا تالاب گاوخونی که اگر در زاینده رود آب نباشد امکان پذیر نیست.

کلانتری درباره وضعیت دریاچه ارومیه هم گفت : حق آبه دریاچه ارومیه به آن بازگشت و تاکنون هزینه زیادی شده است و خوشبختانه دریاچه ارومیه از خشک شدن نجات پیدا کرد و در شرایطی است که حدود ۳۰ سانتی متر بیشتر از گذشته آب دارد.

معاون رئیس جمهور در ادامه این گفت و گوی رادیویی درباره سدسازی های اشتباه هم افزود : مطالعات ما تقریبا نیمه کار بوده و در راستای توسعه پایدار حرکت نکردیم و خشکی تالاب ها به دلیل سدسازی های اشتباه بوده است.

http://yon.ir/1wmO4