سازمان حفظ نباتات کشور پیش‌بینی کرد، با موج جدید هجوم ملخ‌های صحرایی از چهارم فروردین به کشور حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار مبارزه با این آفت تا اواخر تیر امسال محقق می‌شود.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «سعید معین» گفت: از چهارم فروردین، حمله ملخ‌های صحرایی از سمت عربستان به استان‌های خوزستان، بوشهر و بخش کوچکی از ایلام شروع می شود که تا دیروز در این مناطق در سطح ۲ هزار هکتار مبارزه با این آفت انجام شده است.

وی افزود: اکنون ۱۳ شهر در استان خوزستان در معرض هجوم ملخ‌های صحرایی با تراکم‌های شدید، متوسط و ضعیف قرار دارد؛ تراکم هجوم دستجات ملخ‌های صحرایی در شهرهای هندیجان، بهبهان، دزفول، رامشیر و رامهرمز شدید و در شهرهایی مانند ماهشهر، اهواز و آبادان متوسط و پایین است.

وی ادامه داد:‌ ملخ‌های صحرایی که به خوزستان و بوشهر هجوم آورده اند، بالدار بالغ و آماده تخم ریزی هستند از این رو  تلاش می‌کنیم که تخم ریزی انجام نشود. هر ملخ صحرایی ماده ۳۰۰ عدد تخم می‌گذارد که حدود ۲۰۰ تخم آن تبدیل به پوره می‌شود.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه حمله ملخ‌های صحرایی بر خلاف سال‌های قبل که از سمت شرق و مرکز عربستان بود، امسال از سمت غرب و شمال غرب انجام شده و به تدریج به سمت مرکز عربستان متمایل می‌شود، بنابراین ظرف هفته‌های آینده فشاری که بر استان‌های خوزستان و بوشهر آمده است، به تدریج متمایل به مناطق پایین دست می‌شود و سراسر بوشهر و بخش‌هایی از استان‌های فارس و هرمزگان را درگیر می کند.

این مقام مسئول با ابراز خشنودی از تامین اعتبارات مبارزه با ملخ‌های صحرایی توسط ستاد بحران کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: مبلغ ۱۵ میلیارد تومانی که برای مبارزه با ملخ صحرایی درخواست کرده بودیم تامین و در ۲ روز آخر اسفند بین استان‌های مورد نظر توزیع شد؛ این اعتبارات هزینه‌ای و تملکی را صرف تامین تجهیزات و لوازم، سوخت و امکانات حمل و نقل کردیم.

معین با اشاره به درخواست ۱۰۰ میلیارد تومانی سازمان حفظ نباتات کشور برای مبارزه با ملخ صحرایی گفت: این مبلغ در هفته آخر اسفند توسط ستاد بحران کشور تصویب و به هیات دولت تحویل شد و امیدواریم تا اواخر فروردین امسال از طریق سازمان برنامه و بودجه به سازمان حفظ نباتات کشور ابلاغ و در استان‌هایی که درگیر این آفت هستند، متناسب با حجم عملیات و مبارزه توزیع شود.