کشاورزان کشور جزو پیشرفته ترین و دقیق ترین افراد هستند.

به نظر من کشاورزان کشور جزو پیشرفته ترین و دقیق ترین افراد هستند و مشکلِ ما کشاورزان نیستند، بلکه مشکل، بینش ماست.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مشکلات بخش کشاورزی در ارتباط مستقیم با خاک هستند گفت: همه این چالش‌ها با تغییر نگرش و تغییر رفتار با خاک قابل حل است.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از مهر، عباس کشاورز در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک با اشاره به برخی مشکلات حوزه کشاورزی اظهار داشت: پایین بودن عملکرد، بالا بودن هزینه های کشاورزی، پایین بودن درآمد کشاورزان و ناپایداری کشاورزی از جمله مشکلاتی است که ما در این بخش با آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه برخی نظریه پردازان عنوان می کنند که در این شرایط اگر واردات انجام دهیم به صرفه تر است، گفت: بنده قصد بحث کردن با این افراد را ندارم اما می خواهم عنوان کنم که مشکلات ذکر شده چقدر به بحث خاک و حفاظت از آن مربوط می شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه آب به عنوان یک چالش ملی مطرح است، گفت: این چالش ریزگردها را به همراه داشته و باعث مشکلات دیگری از جمله آنچه که در دریاچه ارومیه، باتلاق گاوخونی و … رخ داده، شده است. ما این مسائل را پذیرفته ایم و قبول داریم.

وی تصریح کرد: همه این چالش ها با تغییر نگرش و تغییر رفتار با خاک قابل حل است و در این فضا احتیاج به رویکرد جامعه کشاورزی برای رفتار با خاک داریم.

کشاورز با اشاره به اینکه بیش از این نمی توانیم به خاک و طبیعت فشار بیاوریم، گفت: کسی نباید به دنبال جنگ با طبیعت باشد و راه برون رفت کشاورزی کشور از این شرایط، تغییر نگرش به خاک است.

وی با اشاره به اینکه در بخش آب و خاک با مشکلات ساختاری و بینشی مواجه هستیم، گفت: ما آب و خاک را بخشی می بینیم، در حالی که این منابع فرابخشی هستند و هیچکس نباید بدون توجه به اینکه تصمیم او چه تأثیری بر منابع خاک کشور دارد، تصمیمی اتخاذ کند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال ما باید نهضتی ایجاد کنیم که طی ۵ سال گاوآهن از کشاورزی کشور حذف شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه همه ارگان ها نسبت به خاک مسئول هستند، گفت: حتی همه کشور باید در این زمینه مسئول باشند و اهمیت خاک باید عمومی شود.

وی اضافه کرد : به نظر من کشاورزان کشور جزو پیشرفته ترین و دقیق ترین افراد هستند و مشکلِ ما کشاورزان نیستند، بلکه مشکل، بینش ماست.

کشاورز ادامه داد: باید به موجودات زنده درون خاک، ارتقای سلامت و کیفیت آن توجه جدی کنیم، چرا که همه زندگی خاک به نفع خودش نیست، بلکه بیشتر به نفع ماست.

وی تصریح کرد: سازمان های تحقیقاتی حوزه کشاورزی از جمله سازمان تحقیقات باید به ما نقشه راه بدهند و همه متخصصان و کارشناسان مربوطه باید درگیر این پدیده نو شوند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه ما یک نقشه راه جدید برای اینکه رفتارهایمان منطبق با وضعیت خاک باشد نیاز داریم، تصریح کرد: از تمام استان ها خواهش می کنم خارج از این برنامه حرکت و رفتار نکنند.

کشاورز ادامه داد: باید بتوانیم خاک را فرابخشی ببینیم و با بهینه کردن همه عملیات زراعی و مصرف کود، ماده آلی خاک را افزایش دهیم و با حداقل فرسایش به سمت احیای آن حرکت کنیم، در غیر این صورت کار ما بسیار دشوار می شود و می توان گفت که کار آیندگان شاید ناممکن باشد.

منبع: دهقان نیوز