معاون برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی از اجرای سیاست‌های جدید حمایتی برای افزایش تولید دانه‌های روغنی در کشور خبر داد.

محمد قربانی با اشاره به اینکه سیاست‌های گذشته نتوانسته افزایش تولید دانه‌های روغنی را در پی داشته باشد گفت: سیاست حمایتی درباره کشت دانه‌های روغنی مقداری در دولت سیزدهم عوض شده و در آیین نامه دانش بنیان این سیاست حمایتی را آورده ایم.

وی افزود: بر اساس این آیین نامه، واد کنندگانی که در داخل کشور تولید قراردادی درباره کالاهای اساسی و دانه‌های روغنی داشته باشند، به ازاء هر 5 هکتار کشت قراردادی با کشاورزان داخلی، به واردکنندگان اجازه واردات معادل 2/5 هکتار ( 2/5 برابر تولید دانه‌های روغنی ) داده می‌شود.

وی حسن اجرای این طرح را ایجاد انگیز در واردکنندگان برای افزایش کشت قراردادی در داخل کشور و همچنین افزایش واحد سطح و ارتقاء بهره وری دانست و ادامه داد: درباره تولید دانه‌های روغنی یک سیاست جدید دیگری را وزارت جهاد کشاورزی طراحی کرده که اگر در شورای قیمت گذاری تصویب شود اجرایی خواهد شد.

معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی همچنین درباره سیاست جدید این وزارتخانه درباره سویا اظهار داشت: سیاست جدیدی که درباره سویا داریم عملیاتی می‌کنیم، پرداخت یارانه کاشت است که انتظار ما این است که با پرداخت یارانه کاشت، سطح زیر کشت سویا در کشور ارتقاء پیدا کند.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه کاشت، تاثیری روی قیمت نهایی برای مصرف کننده نخواهد داشت تاکید کرد: پس از تدوین دستور العمل و تصویب این سیاست جدید تشویقی، انشاء الله این دستور العمل به کشاورزان برای اجرا ابلاغ خواهد شد و پیش بینی می‌شود اجرای این سیاست مورد استقبال کشاورزان قرار بگیرد.

منبع: صدا و سیما