مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران: ردیابی و کانون کوبی آفت “کَنه زنگ مرکبات” در باغ‌های استان ضروری است.

عبدالرحمن زاغی، از مشاهده علائم خسارت کنه زنگ در برخی باغ‌های مرکبات به ویژه باغ‌هایی که تاکنون سمپاشی عمومی در آن انجام نشده است خبر داد و گفت: این آفت در فصول گرم سال فعال بوده و علائم اولیه خسارت آفت، شامل تغییر رنگ پوست میوه از سبز به قهوه‌ای متمایل به سیاه و در نهایت حالت زنگار است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: علائم خسارت آفت روی لیمو و گریپ فروت به رنگ خاکستری متمایل به نقره‌ای بوده که به آن “کنه نقره ای” نیز گفته می‌شود. همچنین این آفت علاوه بر خسارت کمّی، بازارپسندی میوه را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زاغی تصریح کرد: باغداران با مشاهده نخستیین علایم آلودگی و خسارت برای کنترل شیمیایی و کانون کوبی درختان آلوده، با یکی از سموم توصیه شده آبامکتین (ورتیمک) به میزان ۳۰۰ تا ۴۰۰ سی سی، اسپیرو دیکلوفن (انویدور) به میزان ۳۵۰ سی سی، بروموپروپیلات (نئورون) به میزان ۱.۵ لیتر، هگزی تیازوکس (نیسورون) به میزان ۰.۵ لیتر، بی فنازیت به میزان ۰.۵ لیتر در هزار لیتر آب عملیات سمپاشی را انجام دهند.

به گزارش کاج پرس به نقل از سازمان حفظ نباتات کشور، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران، رعایت نکات ایمنی هنگام سمپاشی، مشاوره با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی و نیز اطلاع رسانی به زنبورداران منطقه قبل از سمپاشی را ضروری دانست.