مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چهار کارگروه در بحث دیپلماسی آب تشکیل شده که رئیس آنها آقای عباس عراقچی است.

مسعود باقرزاده کریمی درباره آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای دستیابی به حقابه تالابهای هامون اظهار کرد: حقابه تالابهای هامون کاملاً به کشور افغانستان وابسته است و در این رابطه نیز یک حقابه برای فعالیتهای کشاورزی از گذشته‌ها به جا مانده است.

وی افزود: طبق اصول توافقات مرزی که برای آب در گذشته و حتی جدیداً به امضا رسیده، برای مسائل محیط زیستی حقابه یا قراردادی نمی‌نویسند.

 مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: موضوعات محیط زیستی به صورت تفاهمی است و حتی کنواسیون‌های محیط زیستی هم تفاهمی است که باید بر روی این موضوع کار کنیم.

باقرزاده کریمی با بیان اینکه آب تالابها وابسته به جریان‌های طبیعی بوده است، گفت: مذاکرات زیادی درباره تالابهای هامون با کشور افغانستان صورت گرفت و  طبق جمع‌بندی نیز مقرر شد که نهایتاً مطالعات مشترکی برای تعیین نیاز آبی هامون صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بخشی از هامون در افغانستان واقع شده است، افزود: البته برخی مطالعات در این زمینه از سوی کشورمان انجام گرفته که قرار شد تا مطالعات ما نیز در این رابطه بررسی شود و در نهایت نیاز تالابها مشخص شود.

 مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه چهار کارگروه در این رابطه تشکیل شده است، اظهار کرد: چهار کارگروه در بحث دیپلماسی آب تشکیل شده که رئیس آنها آقای عباس عراقچی است و یکی از این کارگروهها بحث محیط زیست هامون را بررسی می‌کند که قطعاً مسائل حقابه‌ها را نیز دنبال می‌کنیم.

به گفته باقرزاده کریمی، مسیری که برای هامون و بهبود وضعیت آن یافت شده، بسیار مناسب است که البته این موضوع بستگی به کشور همسایه هم دارد.

** بارگذاری‌های غلط و مشکلات کنونی زاینده‌رود

وی درباره خشک شدن زاینده‌رود و مشکلات موجود در این حوضه آبریز اظهار کرد: مشکلات کنونی زاینده‌رود به‌ بارگذاری‌های غلط دهه‌های قبل (پیش از انقلاب) مربوط می‌شود که متاسفانه این اشتباهات ادامه یافته است و باید تدبیر لازم برای آن اندیشیده شود.

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تداوم بارگذاری‌های اشتباه اثرات منفی به‌دنبال داشته است، تصریح کرد: بارگذاری‌های غلط در صنعت، توسعه شهری، کشاورزی وسیع و …معادله‌ای چند مجهولی به‌وجود آورده است.

باقرزاده کریمی تاکید کرد: یکی از فشرده‌ترین برنامه‌ها برای ساماندهی مدیریت آب کشور در حوضه آبریز زاینده‌رود انجام می‌گیرد و جلسات متعدد مدام در حال بحث و بررسی این مسئله است؛ بیشترین جلسات شورای عالی آب برای این حوضه بوده و کمیته تخصصی هم در این رابطه تشکیل شده است؛ تاکنون هشت جلسه نیز در وزارت نیرو در کمیته تخصصی انجام گرفته است.

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: مشکلات ایجاد شده در حوضه آبریز زاینده‌رود به صورت اضلاع یک چند ضلعی است که باید در نهایت به نقطه تعادل دست یابیم.

** آخرین برنامه‌ریزی‌ها و چشم‌انداز حوضه آبریز زاینده‌رود

باقرزاده کریمی افزود: اضلاع این چندضلعی شامل صنعت، شرب، کشاورزی، محیط زیست و … می‌شود که باید در نهایت نقطه تعادل را بیابیم اما طبیعتاً هیچ کدام از این اضلاع به نقطه آرمانی نمی‌رسند یعنی هر کدام چه بخش کشاورزی‌، صنعت‌، شرب و محیط زیست با کمبودهایی مواجه می‌شوند.

وی تصریح کرد: در این کمبودها اهم و فی‌الهم، سیاستها، اولویت‌بندی‌ها، مصلحت منطقه و اولویتهای کشور تعیین‌کننده خواهد بود یعنی در حقیقت فعالیتی کارشناسی صورت نمی‌گیرد بلکه ترجیح‌بندی برای دست‌یابی به نقطه تعادل مدنظر است یعنی اولویت‌بندی خواهد شد که چه مقدار به چه ترتیب برای کشاورزی، شرب، صنعت و … باید مدنظر قرار گیرد.

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: باید در یک نقطه، تعادل کامل به‌وجود آید؛ شاید برنامه باید به صورتی پیش رود که در یک نقطه صنعت از آب بازیافتی بهره بگیرد یا اینکه الگوی کشت دچار تغییر شود که البته همه اینها مستلزم برنامه‌ریزی‌های نهایی است.

باقرزاده کریمی تاکید کرد: برنامه‌‌ریزی‌ها برای حوضه آبریز زاینده‌رود به‌صورت سنگین و جدی با حضور همه دست‌اندرکاران و نمایندگان مربوطه بخش‌های مختلف در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه در جلسات برنامه‌ریزی‌ها، نمایندگان صنعت، کشاورزان، استانداران و … حضور دارند، گفت: در حقیقت یک بازار آب مطرح است که باید در آن به توافق برسند؛ اشراف کامل در حوضه آبریز زاینده‌رود وجود دارد و بحث و بررسی‌ها  حتی در حد متر مکعب انجام می‌گیرد.