خبر برای فعالان بخش کشاورزی شوکه‌کننده است؛ واردات دومیلیون تن گندم در چهار ماهه نخست سال 99؛ اعلام خبر واردات گندم توسط سخنگوی گمرک در سالی رخ داده که جهش تولید نام گرفته و در شرایطی حادث می‌شود که به‌رغم تمام تلاش فعالان بخش کشاورزی برای تعیین رقم مناسبی برای خرید تضمینی گندم، این مهم محقق نشد تا کشور در چهار ماه نخست سال دو میلیون تن گندم وارد کند.

برخی بر این باورند که این واردات با هدف تأمین ذخایر استراتژیک، کاری منطقی است و برخی کارشناسان روی این بحث اعتراض دارند و می­گویند اگر پولی که به­خاطر واردات از کشور خارج می­شود، در اختیار کشاورز قرار گیرد، او با این کار تشویق می‌شود، تولید را افزایش می‌دهد و درنتیجه ذخیره گندم نیز خواهیم داشت.

واردات گندم جنایت است

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز درخصوص واردات بیش از دومیلیون تن گندم در چهار ماه نخست سال گفت: به‌نظر می­رسد با شرایط حاد تحریم­ها و به دلیل مشکلات ارزی و بلوکه‌ شدن ارزهای کشور ما در کشورهای هم‌پیمان آمریکا، در حال حاضر واردات هر محصولی که امکان تولیدش در کشور وجود داشته باشد، عملی ضدتولید ملی محسوب می­شود و به نحوی بازی با امنیت کشور است.

مسعود اسدی در گفت­وگو با «سبزینه» ادامه داد: با توجه به شرایطی که در حال حاضر در کشور ما حکم‌فرماست، باید این ارزها برای خرید کالاهای استراتژیک و حساس استفاده شود. به عبارتی با توجه به شیوع بیماری کرونا این ارزها می­تواند برای موارد مهم­تری مانند خرید دارو استفاده شود.

او با تأکید بر این­که گندم در کشور به اندازه کافی تولید می­شود، بیان کرد: تصمیم­های غلط گاهی مشکلاتی را برای گندم­کاران ایجاد می­کند؛ به­طور مثال قیمتی که دولت برای خرید تضمینی گندم­کار در نظر می­گیرد، نسبتاً پایین است و این تصمیم نادرست باعث می­شود گندم­کاری که یک سال برای تولید محصول خود تلاش کرده است، متضرر شود. آن­قدر این سیاست­ها نادرست اعمال می­شود که گندم­کار با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه می­رسد که اگر محصولش را به­عنوان غذای دام بفروشد، پول بیش­تری نصیبش می­شود. به همین دلیل دلال­ها گندم را از گندم­کار خریداری می­کنند. این در حالی است که گندم به امنیت ملی ربط دارد و ضریب امنیت غذایی کشور بر اساس آن سنجیده می­شود.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در ادامه با اشاره به این­که افرادی که به واردات گندم دست می­زنند، افرادی با قدرت و نفوذ زیاد هستند، تصریح کرد: رئیس جمهور به شدت اصرار داشت که وزارت بازرگانی تشکیل شود و مدام وعده می­داد که اگر این اتفاق رخ دهد، بازار این­طور و آن­طور می­شود. باید گفت در بخش واردات اگر قدرتی وجود نداشته باشد، فرد نمی­تواند در این حیطه وارد شود، زیرا سودی که در این بخش وجود دارد، به‌صورت ارزی است و وضعیت ارز نیز در کشور ما واضح و مبرهن است.

وی با تأکید بر این­که همیشه در بحث واردات، مابه­التفاوت ارز باقی می­ماند و فروش آن چندین برابر از محموله‌ای که وارد کردند، سود دارد، خاطرنشان کرد: تفاوت ارز دولتی و آزاد بسیار زیاد است، زیرا در بسیاری از موارد میزان تعهد مشخص نمی­شود و مقداری از این پول در دست واردکننده باقی می­ماند؛ درنتیجه این پول قدرت ایجاد می­کند.

 اسدی اضافه کرد: واردات گندم جنایت است. این در حالی است ­که اگر تولیدکننده تشویق شود، می­تواند تولیدش را بیش­تر کند، اما مشکل این‌جاست که همیشه تولیدکننده خرد متضرر این ماجراست و منفعت به جیب دلال­ها و واردکنندگان می‌رود.

او با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص سال جهش تولید تأکید کرد: در حال حاضر عمل به بحث جهش تولید در حد چند پلاکارد و بیانیه باقی مانده است. ای­کاش تمام مسئولان به­جای این پلاکارد­ها و بیانیه‌ها تنها 10درصد بحث جهش تولید را عملیاتی می­کردند، زیرا منویات مقام معظم رهبری به عدالت اجتماعی منجر خواهد شد، اما در حال حاضر عملکرد اشتباه و سیاست­های غلطی که به اجرا در می­آید، سبب شده است که اختلاف طبقاتی زیادی بین مردم به­وجود بیاید.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در ادامه گفت: در بحث کود اوره نیاز کشور حدود 5/3میلیون تن در سال است که دومیلیون و 200تن آن وارد می­شود، اما این مقدار کفاف نیاز تولیدکننده را نمی­دهد. این در حالی است که این کود در بازار آزاد وجود دارد و با قیمت گزاف در اختیار آنان قرار می­گیرد.

این کارشناس حوزه کشاورزی با اشاره به این­که بحث واردات، قانون تمرکز را نیز تحت تأثیر خود قرار می­دهد، تأکید کرد: البته نباید به این قانون دل خوش کنیم، زیرا در آن زمان که اجرای قانون تمرکز در در دست وزارت جهاد کشاورزی بود نیز این وزارتخانه قدرتی نداشت و تمامی اتفاقاتی که رقم می­خورد، در سایه تصمیمات وزارت صمت بود.

واردات گندم ضرر مضاعف است

نایب رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم­کاران ایران نیز گفت: قیمت هر تن گندم وارداتی تحویل در بندر 270دلار است که هزینه­های جانبی نیز به آن اضافه می­شود و تقریباً واردات هر کیلو گندم برای ما درحدود پنج تا شش­هزار تومان تمام می­شود که بالاتر از قیمت گندم داخلی است.

علی‌قلی ایمانی در گفت­وگو با «سبزینه» افزود: برای تأمین دومیلیون تن گندم وارداتی با حداقل قیمت، بیش از پنج‌هزار و 500میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

وی اظهار کرد: تخصیص ارز چهارهزار و 200تومانی برای واردات گندم اشتباه بزرگ­تری است، چراکه پرداخت یارانه غیرمستقیم به کشاورزان خارجی خواهد بود و این مثل آن است که سود مابه­التفاوت قیمت گندم داخلی با خارجی را به جیب کشاورزان خارجی واریز کنیم.

نایب رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم­کاران ایران تصریح کرد: حتی اگر گندم خارجی با ارز آزاد وارد کشور شود، کشاورزان و بحث خوداتکایی در گندم زیان خواهد دید، چراکه ظرفیت بالایی برای تولید این محصول در کشور وجود دارد و می‌توان هزینه‌ای را که صرف واردات می‌شود، برای حفظ تولید در داخل کشور به کار گرفت.

ایمانی تأکید کرد: دولت حق دارد نگران تأمین ذخایر استراتژیک کشور باشد، اما راهکار آن تعیین قیمت مناسب برای خرید و حفظ تداوم تولید است، نه حرکت به سمت واردات.

واردات هر کیلو گندم 6­هزار تومان تمام می­شود

رئیس نظام صنفی کشاورزی اما معتقد است که واردات گندم موضوعی استراتژیک است که بیش­تر کشورها ناچار به انجام آن هستند.

محمدشفیع ملک­زاده در گفت­وگو با «سبزینه» گفت: ما یک مصرف سرانه در کشور داریم که طی سال تأمین می­شود، اما یک­سری ذخایر استراتژیک هم داریم که دولت موظف است به میزان سه تا پنج ماه گندم را به‌صورت ذخیره داشته باشد تا در صورتی­که اتفاقی رخ داد و تولید داخل را دستخوش تغییر کرد، بتوان از این ذخیره استفاده کرد. در همه کشورها این اتفاق رخ می­دهد و با وجود تولیدات خوب، تلاش می­کنند ذخایر خود را نیز حفظ کنند.

وی ادامه داد: در سال گذشته به­خاطر سیل و اتفاقات دیگر تولیدمان کاهش پیدا کرد و خرید گندم به میزان نیاز داخلی نرسید و دولت ناچار شد از ذخیره گندم خود استفاده کند. به همین دلیل ثبت سفارش انجام شد، اما این واردات به معنای نبود تولید در داخل کشور نیست، بلکه آنچه رخ داده، حفظ ذخایر گندم در کشور بوده است.

او با اشاره به این­که این واردات با ارز چهارهزار و 200تومانی رخ می­دهد، افزود: این ارز، یارانه­داراست، در حالی‌که قیمت ارز نیمایی به 18هزار و 300تومان می­رسد. اگر بخش خصوصی گندم وارد کند، برای این دومیلیون تن گندم وارد شده باید 537 هزار و 400دلار بپردازد. با این حساب قیمت هر تن گندم درحدود 270دلار می­شود. همچنین باید هزینه­هایی مانند عوارض گمرک، تخلیه، بارگیری و حمل به داخل کشور را نیز به آن اضافه کرد. در کل می­توان گفت واردات هر کیلو گندم در حدود شش­هزار تومان تمام می­شود، در حالی­که اگر توجه بیش­تری به تولید داخل شود، می­توان همین میزان ذخیره را نیز از تولید داخل تأمین کرد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به این­که مقام معظم رهبری تأکید دارند که اگر امکان تولید هر محصولی در کشور وجود دارد، این محصول تولید شود و وارد نشود، ادامه داد: اگر توجه بیش­تری به گندم کنیم، می­توانیم با سرمایه­گذاری و افزایش بهره­وری هزینه‌ها را کاهش دهیم و ذخایر استراتژیک را بالا ببریم.

ملک­زاده خاطرنشان کرد: کشاورزی حوزه پرریسکی است و در این بخش 100درصد پایداری نداریم، زیرا این حوزه به شدت تحت تأثیر عوامل طبیعی و شرایط آب و هوایی است. از سوی دیگر، اقلیم­ها متفاوت است و تحت تأثیر مسائل قهری قرار می­گیرد و هر اتفاقی می­تواند میزان تولید را زیر و رو کند. به همین دلیل دولت­ها معطل نمی­مانند و برای تأمین نیاز مردم دست به واردات می­زنند، زیرا این­طور نیست که اگر گندم را از دست بدهیم، بتوانیم فردا این ضرر را جبران کنیم. در حال حاضر بیش از سه­میلیون تن گندم برای واردات ثبت سفارش شده که تا به حال یک­میلیون و 944هزار تن آن وارد کشور شده است.

واردات گندم تولید داخلی را به زمین می­زند

عضو کمیسیون اصل‌90 مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است در حالی‌که کشور ما با وجود اقلیم­های متفاوت قادر به تأمین گندم مورد نیاز خود است، واردات این محصول تولید را زمین می­زند.

علی خضریان در گفت­وگو با «سبزینه» اظهار داشت: در سال­های گذشته به دلیل آن­که به تولید توجه می­شد، در محصول گندم به خودکفایی رسیدیم، اما در چند سال اخیر به دلیل عدم توجه به تولید داخلی، واردات گندم رونق گرفته و سبب شده که برخی در این میان تنها به فکر منافع خود باشند، زیرا رانت واردات در اختیار افراد محدود و مشخصی قرار می­گیرد.

وی تأکید کرد: گندم محصولی استراتژیک است و بحث خودکفایی در آن، یکی از مسائل پراهمیت در هر کشوری به حساب می­آید، اما وقتی توان تولید داخلی تضعیف می‌شود، برخی سودجویان وارد کار می‌شوند و بازار را در دست می‌گیرند.

خضریان با اشاره به این­که واردات در دست یک عده خاص قرار گرفته است، ادامه داد: ارز دولتی نباید تنها در اختیار افرادی خاص قرار گیرد و وزارت صمت باید پاسخگوی واردات گندم باشد، زیرا اگر قرار است این محصول به­عنوان ذخیره نیز وارد شود (که همین موضوع نیز با توجه به میزان تولید داخل جای بحث دارد)، باید این بحث مورد توجه قرار گیرد که این واردات در دست چه کسانی است و چه سودی عایدشان می­شود.

http://www.sabzineh.org/newspaper/BlockPrint/87217