بندرعباس – ایرنا – فعالان بخش های مختلف کشاورزی در هرمزگان در راستای توسعه اشتغال و افزایش تولید کشاورزی خواستار کمک دولت به بخش خصوصی برای صادرات شدند.

به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین شاخص های استقلال هر کشور خودکفایی است و این شاخص ها امروز در مقایسه با سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی رشد بسیاری داشته است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشاورزی به عنوان محور توسعه اقتصادی مدنظر قرار گرفت و کشاورزان نیز به عنوان مولد و تولید کننده محصول در حفظ حق امنیت غذایی و محصولات غذایی ارگانیک دارای جایگاه مهمی هستند که در برخی موارد خواسته ها و گلایه های به حقی دارند.
به تعبیر دیگر، تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی در خط مقدم تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال، افزایش بهره وری و درآمدزایی قرار دارند.
شماری از فعالان بخش اقتصادی و کشاورزی استان هرمزگان شنبه شب در نشستی با محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌ جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در محل استانداری به بیان خواسته ها و ارایه دیدگاه های خود پرداختند.

کشاورزی وتولید در این بخش کلیدواژه اقتصاد
دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان در ابتدای سخنان خود گفت: کشاورزی و تولید در این بخش کلیدواژه اقتصاد عمومی کشور و اقتصاد مقاومتی است.
ابوطالب جوادی افزود: اکنون چهار میلیون کشاورز در کشور بدون دریافت حقوق تولید وظیفه تامین غذای مردم را برعهده دارند.
وی در ادامه به مصوبه تعیین تکلیف وام های معوقه کشاورزی از سوی دولت و خوشحالی کشاورزان از آن اشاره کرد و ادامه داد: این مصوبه به دلیل دستکاری بانک مرکزی، کشاورزان را با مشکلاتی مواجه کرده است.
دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان خواستار تجدیدنظر در بند «خ» مصوبه تعیین تکلیف وام های معوقه کشاورزان شد.
جوادی در عین حال گفت: بانک کشاورزی امروز به شورای حل اختلاف دهستان سیاهو مراجعه کرده و حساب های کشاورزان بدهکار و ضامن ها را بسته است.
وی در ادامه با بیان اینکه سقف پرداخت وام به کشاورزان 80 میلیون ریال است، خطاب به رییس دفتر رییس جمهوری اظهار داشت: این وام برای تامین نیازمندی های کشاورزان درحالی قرار است به کشاورزان پرداخت شود که این میزان با قیمت یک بزتالی برابری می کند.
این مسوول ادامه داد: در این استان یک بزتالی 80 میلیون ریال(8 میلیون تومان) خرید و فروش می شود آیا ارزش کار و فعالیت یک کشاورز معادل یک بزتالی است.
جوادی گفت: با وجود خشکسالی ها و پشت سرگذاشتن وام های معوقه، گرانی نهاده های کشاورزی و کسادی محصولات آمارها نشان می دهد سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در سال57، 43 هزارهکتار بوده در حالی که این رقم درسال جاری به 156 هزار هکتار است.
دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان اضافه کرد: 181 هزارتن در سال 57 محصول کشاورزی تولید می شد درحالی که میزان تولید درسال جاری به 2 میلیون و 180 هزارتن رسیده است.