عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز گفت: در صورت حذف ارز نهاده‌های دامی و عدم حذف ارز ترجیحی واردات گندم، تعادل نظام تولید و توزیع این محصول در کشور به هم می‌ریزد و کشاورزان برای حفظ سطح درآمد خود اقدام به تولید محصولات آب بر می‌کنند و این مسئله وضعیت بحرانی آب در کشور را نیز تشدید می‌کند. دولت به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات گندم، قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی را به نحوی اصلاح کند که تعادل نظام تولید کشور با چالش روبرو نشود.

دکتر عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص اهمیت خودکفایی در تولید گندم گفت: این محصول مهم ترین محصول کشاورزی در دنیا است و نقش بسیار زیادی در امنیت غذایی کشورها ایفا می کند. اجرای قانون خرید تضمینی برای گندم  نیز نشان از اهمیت این محصول برای کشور دارد.

قائم مقام خانه کشاورز اظهار داشت: هر نوع سیاست در حوزه کشاورزی خصوصا برای محصول گندم باید ناظر به تولید داخل و مشوق کشاورز برای تولید باشد. زیرا در کنار تامین نیاز کشور، باعث اشتغال در روستاها و توسعه مناطق روستایی می‌گردد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر توانایی کشور در خودکفایی در محصول گندم گفت: وقتی در کشور جشن خودکفایی گندم گرفته می شود به این معناست که توان و ظرفیت تولید آن و تامین نیاز جامعه در داخل کشور وجود دارد؛  فقط باید مانع زدایی صورت بگیرد. یکی از موانع مهم سد راه تکرار خودکفایی گندم سیاست گذاری و قیمت گذاری غلط برای این محصول بوده است.

قیمت گذاری نادرست خرید تضمینی گندم بحران آب را تشدید می‌کند

عنایت الله بیابانی در خصوص تاثیر قیمت خرید تضمینی بر بازار گندم اظهار داشت: قیمت کنونی گندم باعث کاهش سطح زیرکشت، کاهش فروش محصول به دولت و افزایش وابستگی به واردات می‌شود.

ایشان درباره تاثیر قیمت‌گذاری غلط خرید تضمینی بر تشدید بحران آب بیان داشت: یکی از اثرات مخرب قیمت‌گذاری نادرست گندم، روی آوردن کشاورزان به تولید محصولات آب بر و عادت به تولید آنهاست که با توجه شرایط خشکسالی، می‌تواند بحران آب در کشور را شدیدتر کند.

وی در ادامه تصریح کرد: این عادلانه نیست که قیمت گندم را به نحوی تعیین کنیم که کشاورز با تولید آن متضرر شود و یا اقدام به انبار و قاچاق محصول بکند و در ادامه برای تامین نان مورد نیاز کشور، گندم کشاورزان خارجی را با قیمت بیشتری وارد کنیم.

حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات گندم زمینه‌ساز وابستگی بیشتر به واردات

قائم مقام خانه کشاورز در خصوص تاثیرات عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: با توجه به امکان جایگزینی محصول گندم بجای نهاده‌های دامی، در صورت حذف ارز نهاده‌های دامی و عدم حذف ارز ترجیحی وارداتی گندم، میزان خرید تضمینی این محصول در سال آینده افت چشمگیری خواهد کرد؛ زیرا این محصول خوراک دام خواهد شد.

وی در ادامه بیان داشت: کاهش فروش گندم به دولت، باعث وابستگی بیشتر کشور به واردات این محصول می‌شود. این در حالی است که همه کشورهای توسعه یافته دنیا در تلاش برای خودکفایی در این محصول اساسی هستند؛ زیرا وابستگی در این محصول، برای امنیت غذایی کشور خطرآفرین است.

بیابانی در آخر ضمن تاکید بر حمایت از تولید داخل تصریح کرد: امیدوارم کارگروه‌های تخصصی و کارشناسان حوزه کشاورزی درباره اثرات زیان بار عدم حذف ارز ترجیحی گندم بیشتر شفاف سازی کنند و دولت و مجلس شورای اسلامی با تصمیم بر حذف این ارز و حمایت بیشتر از تولید داخل، زمینه خودکفایی مجدد در محصول استراتژیک گندم را فراهم سازد.