دولت در بخش کشاورزی بازنگری داشته باشد.

قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به اینکه متاسفانه در گذشته وزرای کشاورزی برای توسعه فرآوری اقدام چندانی نکرده اند گفت: با توجه به اینکه ایران اقلیمی کشاورزی است و در یک زمان فصول مختلف دارد باید برنامه های توسعه صنعتی در این بخش اجرا می شد، اما وزرای قبلی تمهیدات لازم برای استفاده از اقلیم متنوع کشور انجام نداده اند.

عنایت الله بیابانی با بیان اینکه در حال حاضر وزیر جدید وزارت جهاد کشاورزی دانش کافی در اختیار دارد اما برای تحقق این اهداف نیازمند منابع است افزود: امروز چرخه فرآوری محصولات کشاورزی در ایران کامل نیست برای نمونه کنسانتره در کشور تولید می شود، اما حلقه های بعدی تولید برای تبدیل آن به آبمیوه ایجاد نشده است.

او با تاکید بر اینکه دولت باید تسهیلات لازم را به صورت نظارت شده در اختیار کشاورزان قرار بدهد، اظهار کرد: این تسهیلات باید برای توسعه کشاورزی بکار گرفته شود نه اینکه وام به اسم کشاورزی در جای دیگر هزینه شود.

قائم مقام خانه کشاورز با بیان اینکه در حال حاضر باید مازاد محصولات تازه خوری که امکان نگهداری آن وجود ندارد برای فرآوری به صنایع تبدیلی منتقل شوند، تصریح کرد: در شرایط کنونی تاسیسات و تجهیزات فرآوری به اندازه نیز در کشور ایجاد نشده به همین دلیل باید دولت در بخش کشاورزی بازنگری داشته باشد.

او با نگاهی به وضعیت کنونی کشاورزی در ایران اظهار کرد: در شرایط کرونا هم با توجه به اینکه کشورهای همسایه به این محصولات نیاز دارند باید روابط سیاسی خوبی از سوی دولت ایجاد شود و کشاورزان نیز بخشی از محصولات فساد پذیر را همچون میوه به آب میوه تبدیل کنند تا قابل نگهداری باشد و در فصول بعدی به بازار داخلی و کشورهای همسایه عرضه شود.

عنایت الله بیابانی درباره تولیدات کشاورزی در سال ۹۹ گفت: در سال جاری در تولید، گندم، برنج و کلزا به دلیلی بارش های مناسب شرایط خوبی به وجود آمده و دولت باید با تامین منابع کشاورزان بهره برداری لازم را داشته باشد. در واقع  دولت باید هزینه های تولید را به موقع پرداخت کند و بودجه کافی برای خرید تضمینی در نظر گرفته باشد تا کشاورزان بتوانند کود و بذر لازم را برای کشت دوم  فراهم کنند و متضرر نشوند، بانک ها هم باید تسهیلات لازم را در این بخش فراهم کنند.

 قائم مقام خانه کشاورز با اعلام اینکه امروز گندم قیمت جهانی دارد گفت: اگر در ایران برای خرید تضمینی گندم، قیمت جهانی در نظر گرفته شود نمی توان رضایت کشاورزان را جلب کرد، زیرا با توجه به وضعیت آب و خاک، هزینه کشت گندم در ایران بالاتر است؛ از طرف دیگر وسایل مکانیزاسیون در تمام کشور وجود ندارد و حتی در جابه‌جایی کمباین بین استان ها محدودیت وجود دارد و بر اساس همین دلایل هزینه تولید گندم در کشور بالا می رود.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تن برداشت گندم در کشور داریم گفت: در حال حاضر ساختار کشت در ایران شکل گرفته و کشاورز در صورتیکه تولید محصول برایش سود آور باشد کشت می کند و حتی اگر سود هم نداشته باشد باز هم همان محصول را می کارد، بنابراین این وظیفه دولت است که شرایطی ایجاد کند تا کشاورزان بتوانند از مزایای کافی برخوردار شوند تا با تولید محصولات استراتژیکی همچون گندم کشور را به سمت خودکفایی ببرند.

منبع: دهقان نیوز