بیابانی ارائه آموزش بسته بندی محصولات کشاورزی به کشاورزان، تقویت صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور و بازمهندسی کشت را از الزامات جهش تولید در بخش کشاورزی برشمرد.

برنامه “صبح و گفتگو” با موضوع الزامات جهش تولید در بخش کشاورزی و در ارتباط تلفنی با علی خان محمدی دبیرکل مجمع گندم کاران و عنایت بیابانی قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

خان محمدی در برنامه “صبح و گفتگو” اظهار کرد: خوشبختانه دولت بعد از سالها به این نتیجه رسید که با کشاورزی ضمن تامین امنیت غذایی در داخل می توان صادرات و ارزآوری را نیز تقویت کرد.

وی افزود: معتقدم که وزیر جدید کشاورزی می تواند برنامه های مخصوص به این حوزه را اجرا کند اما قبل از آن باید ساختارهای لازم را در اختیار بخش تولید قرار داد.

دبیرکل مجمع گندم کاران توجه به پتانسیل های فراوان در بخش کشاورزی را راهکار مهمی در جهت بی نیاز شدن از استخراج و صادرات نفت دانست و گفت: متاسفانه ما برای تامین زیرساخت ها کاری نکردیم.

خان محمدی ادامه داد: ما هنوز الگوی کشت نداریم و اگر هم داشته باشیم علمی و عملیاتی نیست، زیرا اگر الگوی کشت داشتیم شاهد این همه اتفاقات تلخ در حوزه تولید پیاز و گوجه فرنگی و تولید مرغ نبودیم.

وی همچنین گفت: معنای الگوی کشت این است که برای خواسته جامعه و ذائقه مصرف مردم احترام قائل شویم و بر اساس این ذائقه تولید کنیم.

دبیرکل مجمع گندم کاران در ادامه اظهارات خود، با اشاره به شکل گیری انجمن های متعدد در حوزه های مختلف تصریح کرد: ما انجمن ها و تشکل های زیادی ایجاد کردیم اما اختیاری به آن ها ندادیم، بنابراین ایجاد تشکل های تخصصی و گسترده تر کردن زنجیره تولید و ارزش افزوده بسیار ضروری است تا دیگر شاهد اتفاقات تلخ برای جوجه های یکروزه و غیره نباشیم.

خان محمدی از وزیر کشاورزی درخواست کرد که بخش خصوصی و تشکل ها را به عنوان اتاق فکر خود قرار دهد و در تصمیمات از آن ها استفاده کند.

خان محمدی با اشاره به جهش دو برابری تولید گندم در سال گذشته توسط گندمکاران گفت: ما در حال حاضر شش میلیون تن در هکتار گندم تولید می کنیم که سه میلیون آن دیم است درصورتیکه ۱۸ میلیون هکتار دیم در کشورمان داریم و اگر ۹ میلیون هکتار آن را هم زیر کشت ببریم می توانیم با استفاده از فناوری های نوین کمبود ذرت را نیز تامین کنیم.

در ادامه “صبح و گفتگو”، بیابانی تأکید کرد: دولت باید تسلط خودش را از کشاورز بردارد و نقش مدیریتی و راهنما داشته باشد.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز ادامه داد: ۹۵ درصد کار کشاورز خصوصی است اما ۹۷ درصد دخالت ها در این حوزه دولتی است و متاسفانه در جاییکه کار خراب می شود همه تقصیرها را به گردن کشاورز می اندازند.

وی با تأکید بر اینکه وزارت کشاورزی باید کشاورزان را در تصمیم گیری ها دخالت دهد گفت: برنامه ریزی برای مهندسی و الگوی کشت و تقسیم بازار بین کشاورزان بر اساس نیاز مصرف کنندگان، موجب صرفه جویی در منابع آبی خواهد شد.

بیابانی ارائه آموزش بسته بندی محصولات کشاورزی به کشاورزان و تقویت صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور و بازمهندسی کشت را از الزامات جهش تولید در بخش کشاورزی برشمرد.

http://www.radiogoftogoo.ir