بر اساس آنالیز هزینه تمام شده در تیر سال گذشته قیمت تمام شده هر کیلو گندم ۲ هزار و ۸۶۰ تومان بود.

با وجود گذشت زمان کشت و آغاز فصل برداشت، اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم همانند نوشدارو بعد از مرگ سهراب است.

 به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر تبصره ۶ قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی دولت موظف است نرخ خرید تضمینی محصولات را قبل از شروع فصل کشت به گونه ای تعیین کند که میزان آن هیچ گاه از تورم اعلامی بانک‌مرکزی کمتر نباشد اما متاسفانه طی سال های اخیر این موضوع مورد توجه قرار نگرفته و مشکلاتی را برای کشاورزان به دنبال داشته است.

قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم جوابگوی هزینه تولید نیست

مشاور ارشد نظام‌صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت ۲۵۰۰ تومانی گندم جوابگوی هزینه تولید نیست اظهار کرد: بر اساس آنالیز هزینه تمام شده در تیر سال گذشته قیمت تمام شده هر کیلو گندم ۲ هزار و ۸۶۰ تومان بود که با گرانی بنزین و تورم بالا، نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی جوابگوی هزینه‌های تولید نیست.

سید جعفر حسینی افزود: اگر دولت قبل از سال زراعی قیمت خرید تضمینی گندم را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می‌کرد، این امکان وجود داشت تا کشاورزان تصمیم لازم برای کشت را اتخاذ کنند.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر اگر هر کیلو گندم با نرخ ۱۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری شود، دیگر زمانی برای کشت نداریم و تنها فرصت جمع آوری است.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه نوشدارو بعد از مرگ سهراب فایده‌ای ندارد، گفت: تاخیر در اصلاح قیمت خرید تضمینی اشتباه استراتژیکی است که دولت مرتکب می‌شود و از آنجاکه قیمت واقعی نیست، امسال به نظر می‌رسد کشاورزان رغبتی به تحویل گندم به مراکز خرید نداشته باشند.

به گفته این مقام مسئول، سال گذشته بخشی از گندم‌های استان خوزستان و گلستان به سبب وقوع سیل از بین رفت و امسال به سبب شرایط مساعد اقلیمی خسارتی به مزارع گندم نداشتیم و امیدواریم با اصلاح قیمت تضمینی، کشاورزان رغبت بیشتری به تحویل گندم به مراکز دولتی داشته باشند.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه از الان نمی‌توان پیش بینی دقیقی راجع به واردات گندم داشت، تصریح کرد: با توجه به آنکه ابتدای فصل برداشت هستیم، از این رو نمی‌توان پیش بینی دقیقی راجع به تولید و نیاز به واردات داشت، اما در مجموع شرایط تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل به سبب نبود سیل و وضعیت مساعد اقلیمی‌مناسب‌تر است.
رکورد تولید گندم شکسته شد/جایگزینی گندم با خوراک دام و طیور وجود ندارد

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران از افزایش تولید گندم خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و پراکنش مناسب بارش، امسال رکورد تولید گندم زده می‌شود.

علیقلی ایمانی افزود: با وجود افزایش هزینه‌های تولید، نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم سود جزئی برای کشاورزان در بردارد، اما در صورت افزایش بهره وری و عملکرد برداشت مناسب است.

وی شرایط مزارع و دیم زار‌های گندم را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امسال بیش از ۱۴ میلیون تن گندم تولید خواهد شد که حدود ۱۱ میلیون تن از این میزان تحویل مراکز خرید دولت می‌شود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه امکان جایگزینی گندم با خوراک طیور وجود ندارد، بیان کرد: باوجود توزیع خوراک دام و طیور بین مرغداران، قیمت مرغ به حدی است که مرغداران متحمل زیان شدند.

وی ادامه داد: با توجه به خرید تضمینی مرغ از سوی پشتیبانی امور دام، شتابی برای جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری وجود ندارد که با این وجود بعید است که گندم تولید جایگزین خوراک دام شود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه بازاری برای گندم داخلی نداریم، گفت: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته، بازرگانی دولتی قرار است گندم‌های سال قبل را با نرخ امسال خریداری کند و حال نگه داری گندم نزد کشاورزان و فروش با نرخ سال آینده سودی ندارد، ضمن آنکه در شرایط فعلی بازاری برای گندم داخل نداریم.

به گفته وی، با وجود آنکه دولت هر کیلو گندم سهمیه‌ای را با قیمت ۶۲۵ تومان در اختیار کارخانجات آرد قرار می‌دهد، از این رو حاضر به خرید با قیمت بالاتر از بازار آزاد نیستند.

وی در پایان تصریح کرد: با اصلاح قیمت خرید تضمینی، اگر کشاورزان گندم تولیدی را به مراکز دولتی تحویل دهند، این امر سوپاپ اطمینانی است تا نیازی به واردات نداشته باشیم.

 مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه نرخ خرید تضمینی ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم جوابگوی هزینه‌های تولید نیست، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که تولید گندم بالای ۱۳ میلیون تن برسد.

علی خان محمدی مجموع سطح زیر کشت گندم ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به وضعیت مساعد اقلیمی پایداری تولید و خودکفایی گندم استمرار خواهد یافت.

وی ادامه داد: اگر دولت سال گذشته به موقع اقدام به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم می‌کرد، شاهد خروج بخشی از گندم تولیدی از چرخه خرید تضمینی نبودیم.

به گفته این مقام مسئول، با وجود وقوع سیل و خسارت وارده به تولید گندم سال گذشته حدود ۱۰ میلیون تن تولید گندم داشتیم که با احتساب میزان خرید حدود ۲ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضمینی خارج و به عنوان خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار گرفت.

دبیر بنیاد ملی گندمکاران کشور با تاکید بر این تامین مالی خرید تضمینی گندم در بودجه بیان کرد: با پیگیری‌های متعدد بنیاد ملی گندمکاران، دولت قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است که اگر دولت نتواند بودجه مالی این میزان را تامین کند، مجدد در خرید گندم دچار مشکل خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات گندم‌نداریم، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی‌پیش بینی می‌شود که تولید گندم به بالای ۱۳ میلیون تن برسد که با احتساب ۱۲ میلیون تن مجموع نیاز صنایع و مصرف کشور نیازی به واردات نداریم.

خان محمدی افزود: با توجه به گران بودن خوراک دام و مشکلات واردات نهاده، تاخیر در پرداخت مطالبات موجب شده تا کشاورزان تمایلی به تحویل گندم تولیدی به مراکز خرید نداشته باشند، اما با برنامه ریزی مناسب امکان صادرات یک تا ۲ میلیون تن گندم به بازار‌های هدف وجود دارد.