نایب رئیس انجمن خرمای ایران با اشاره به وجود مافیا در حوزه خرما گفت: افزایش قیمت از شهرهای تولید کننده نیست بلکه کسانی هستند که اتفاقا انگشت شمارند و بازار در دست آنهاست و خودشان سبب افزایش قیمت شده‌اند.

شقایق صفی‌خانی، اقتصاد۲۴ چند روز قبل از شروع ماه رمضان زمزمه‌هایی از افزایش قیمت خرما شروع شد. حالا با آغاز ماه ضیافت خدا، قیمت خرما با افزایش چند برابری نسبت به سال گذشته دیگر بر سر سفره‌های بسیاری از روزه‌داران نیست.

علی‌محمد صمیمی، نایب رئیس انجمن خرمای ایران در گفت‌و‌گو با اقتصاد۲۴ گفت: ممنوع کردن صادرات خرما کار درستی نبوده است. ایران به ۷۰ کشور خرما صادر می‌کند. صادرات نباید به دلیل افزایش قیمت ممنوع شود، باید ببینیم افزایش قیمت برای کمبود است یا علت دیگری دارد. ما در ایران کمبود خرما نداریم.

وی افزود: اگر کسی از سازمان توسعه صادرات پیگیری کند متوجه می‌شود که چه میزان خرما صادر شده و چقدر از تولید باقی مانده است؛ سرانه مصرف را ضرب در ۷ یا ۸ ماه که از شهریور تا اکنون می‌شود کنید و می‌بینید که بقیه در انبار مانده است، این بهترین روش شناسایی بازار و انبار است.

نایب رئیس انجمن خرمای ایران با اشاره به وجود واسطه‌ها در فروش خرما بیان کرد: کشاورز خرما را به طور مستقیم به مصرف کننده نمی‌رساند. کشاورز محصول را اول فصل یا قبل از فصل برداشت فروخته است. در این زنجیره تا محصول به دست مصرف کننده برسد عده زیادی که نمی‌شود به همه آنها دلال گفت، وجود دارند. این خودش یک حلقه از زنجیره است که به بازار می‌آید و نقش آفرینی می‎‌کند، مانند یک تاجر که خرما را می‌خرد و وقتی بازار خوب بود می‌فروشد؛ اینها دلال نیستند.

صمیمی ادامه داد: دلال کسی است که به کشاورز زنگ می‌زند و خرما را از کشاورز با قیمت ۱۰ تومن می‌خرد و ۱۱ تومن به خریدار می‌فروشد و حق دلالی می‌گیرد. نکته دیگر این است که خرما را به واحد‌های بسته بندی خرما می‌دهند که این واحد‏ها سنتی، خانگی و صنعتی‌ اند.

نایب رئیس انجمن خرمای ایران افزود: هزینه‌های بسته بندی هم به قیمت خرما اضافه می‌شود. با افزایش قیمت حمل و نقل هزینه پخش خرما به سایر استان‌ها نیز افزایش یافته است؛ بعد چند تن خرما به دست بنکدار می‌رسد و بنکدار باید آن را خرد کند. خرد کردن یک روزه انجام نمی‌شود و سرمایه می‌خواهد. در نهایت خرما به فروشگاه‌ها می‌رسد. در ایران حدود ۴۰ نوع خرما وجود دارد که قیمت همه یکسان نیست و قیمت در شهری مانند تهران در همه نقاط یکسان است. باید نوع خرما و قیمت مشخص شود.

صمیمی تصریح کرد: قیمت خرما در سطح بین المللی افزایش نیافته است. افزایش ناگهانی قیمت را باید در شهرها بررسی کرد. رئیسه اتحادیه انجمن خرما به شهرداری درخواست داد که غرفه رایگان در میدان تره بار در اختیار تولیدکنندگان خرما قرار دهد تا فروشنده فقط قیمت حمل و نقل را روی آن بیاورد.

نایب رئیس انجمن خرمای ایران تاکید کرد: کسی که گفته صادرات سبب افزایش قیمت شده دروغ می‌گوید. صادرات ما قبل از پایان سال ۹۷ بیشتر بود. در تبریز، مشهد و تهران انبار‌ها پر از خرما است و هیچ کمبود خرمایی وجود ندارد. کسانی هستند که می‎‌خواهند صادرات افت کند و کاهش قیمت خرما در بازار تهران سبب کاهش قیمت خرما در اول فصل برداشت سال آینده خواهد شد و کسانی هستند که به کشاورز فشار می‌آورند و خرما را به قیمت پایین می‌‎خرند و انبار می‌کنند تا ماه رمضان سال بعد با قیمت بالا بفروشند.

وی در پایان گفت: افزایش قیمت از شهرهای تولید کننده نیست بلکه کسانی هستند که اتفاقا انگشت شمارند و بازار در دست آنهاست و خودشان سبب افزایش قیمت شده‌اند. من قول می‌دهم بعد ماه رمضان کشاورزان به نمایندگان مجلس فشار می‌آورند که خرما روی دستشان مانده و آقای حجتی را مجبور می‌کنند که خرما را بخرد به خاطر اینکه کشاورزان ورشکست نشوند.

https://eghtesaad24.ir/news/82825/%D9%85%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%A7-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D8%B1%D9%85%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%E2%80%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%85/