رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از مبارزه بیولوژیک علیه نسل اول آفت ساقه خوار برنج با استفاده از زنبور تریکوگراما در ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از شالیزارهای استان خبر داد. 

مسعود الماسی امروز در گفت و گویی اظهار داشت: خرداد امسال در مبارزه بیولوژیک علیه نسل اول آفت ساقه خوار برنج با استفاده از زنبور تریکو گراما، ۲۷۰ هزار عدد تریکوکارت در شالیزارها رهاسازی شده است.
وی با بیان اینکه کنترل بیولوژیک نسل دوم آفت کرم ساقه خوار برنج نیز از ماه جاری آغاز شده، بیان داشت: کاهش مصرف سموم شیمیایی، حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه‌های تولید از مهمترین مزایای اجرای طرح بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطر نشان کرد: استفاده از مواد بیولوژیک در کنترل آفات از روش‌‌های مرسوم بوده و نقش بسزایی در حفظ زیست بوم، توسعه پایدار کشاورزی و نیز تولید محصول سالم و همچنین حفظ محیط زیست دارد.
وی با اشاره به اهمیت مبارزه بیولوژیک در کنترل آفات محصولات زراعی و باغی که در راستای حفظ سلامت محیط زیست و تولید محصولات غذایی سالم است، اضافه کرد:یکی از روش‌های مبارزه با آفات گیاهان زراعی استفاده ازحشرات مفید موجود در طبیعت است که این حشرات می‌توانند حشرات زیان‌آور را به نفع انسان از بین ببرند.
کرم ساقه خوار مهم ترین آفت برنج است که در فصل زمستان به صورت کرم “لارو” در علف‌های هرز خشک حاشیه مزارع مخفی است و در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به شفیره تبدیل می‌شود و پس از چند روز از شفیره‌ها پروانه خارج شده و با تخم گذاری روی شالی در خزانه و یا بوته‌های نشا شده در زمین اصلی موجب آلودگی و منجر به خسارت‌هایی در شالیزارها می‌شود.
زنبور تریکوگراما برای یافتن تخم میزبان در مزرعه، پروازهای کوتاهی انجام می‌دهد و با ایجاد سوراخ در پوسته تخم آفت در داخل آن ۲-۱ عدد تخم قرار می‌دهد، بعد از ۱۲-۸ روز (در دمای ۲۸-۲۵ درجه سانتی‌گراد) زنبور از داخل تخم، خارج می‌شود و هر زنبور ماده در حدود ۷۰-۴۰ عدد تخم میزبان (آفت) را پارازیت (آلوده) می‌کند.
گیلان بزرگترین تولید کننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.
بیش از ۳۱۷ هزار بهره بردار بخش شالیکاری گیلان همه ساله برای کاشت برنج اقدام می‌کنند، به طور معمول ابتدا در فصل زمستان دو نوبت زمین‌های شالیزاری را همزمان با بارش‌های زمستانه شخم می‌زنند تا هم زمینه نفوذ آب به خاک را فراهم آورند و هم نسل آفات باقیمانده در پوشش گیاهی نابود شود، شخم زمستانه در کاهش میزان نیاز شالیزارها به آب در فصل کاشت و داشت نقش مهمی دارد.
از نیمه دوم اردیبهشت ماه تا اواسط نیمه اول تیرماه نیز فصل داشت برنج است که در این مدت، وجین و مراقبت‌های گیاهی انجام می‌شود، از اواخر نیمه دوم تیر تا پایان شهریور ماه نیز به تناسب جدول زمان کاشت، فصل برداشت برنج در استان گیلان است که این عملیات بسته به شرایط آب و هوایی از لحاظ زمانی گاهی زودتر یا دیرتر انجام می‌گیرد.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

منبع: ایرنا