مشاور معاون وزیر در امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: درصورتی‌که تغذیه تلفیقی محصولات باغبانی به‌صورت نهادینه ، علمی و متناسب با فیزیولوژی رشد محصولات انجام شود شاهد افزایش50درصدی محصولات باغی خواهیم بود.

احمد اصغرزاده مشاور معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در امور تغذیه محصولات  باغبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا اظهار کرد: درصورتی‌که تغذیه تلفیقی محصولات باغبانی به‌صورت نهادینه، علمی و متناسب با فیزیولوژی رشد محصولات در کل کشور اجرا شود شاهد افزایش50درصدی محصولات باغی در دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت این محصولات خواهیم بود، افزود: همچنین مصرف کود در این محصولات می‌تواند کیفیت، بازارپسندی و ماندگاری محصول را در انبارها افزایش ‌دهد که این موضوع علاوه بر تولید بالای محصول، سبب افزایش ارزش‌افزوده و کاهش ضایعات در تولید نیز خواهد شد.

او با تأکید به اینکه در حال حاضر حدود 200 کیلوگرم در هکتار مصرف جهانی کود بوده  و سهم ایران  ۸۰ تا ۹۰ کیلوگرم در هکتار است، افزود: بخش باغبانی یکی از عمده مصرف‌کنندگان کود آلی در کشور است و مصرف کودهای بیولوژیک در این بخش به تازگی آغاز شده است.

مشاور معاون باغبانی ادامه داد: از کل کودهای مصرفی در بخش کشاورزی ۲۰ تا ۲۵ درصد آن باید در بخش باغبانی مصرف شود که در حال حاضر به این میزان مصرف نرسیده‌ایم، زیرا تاکنون اولویت مصرف کود در بخش زراعت و برای تولید حداکثری محصولات استراتژیک بوده است.

برقراری تعادل با مصرف کودهای آلی و بیولوژیک

اصغرزاده تصریح کرد: استفاده بهینه و علمی از کود در محصولات باغی سبب مقابله با استرس‌های محیطی ازجمله سرمازدگی، گرمازدگی و حتی کاهش آفات و بیماری‌ها در باغات می‌شود ؛ در حال حاضر در  بخش باغبانی برقراری تعادل مصرف کودهای شیمیایی با کودهای آلی و بیولوژیک را در دستور کارداریم تا کارایی کودهای شیمیایی  در حد ممکن افزایش یابد و با حداقل کردن مصرف کودهای شیمیایی حداکثر تولید را با حداقل آثار زیست محیطی  به دست آوریم.

مصرف کود در ایران کمتر از میانگین جهانی

او با تأکید به اینکه در حال حاضر مصرف کود شیمیایی در ایران کمتر از میانگین جهانی است، گفت: میزان اندک مصرف کود در بخش باغبانی و عدم مصرف متعادل  آن که ترکیب نامناسب کودی و عدم مصرف به هنگام است؛ سبب می‌شود که میانگین تولید محصولات باغبانی  از حد مورد انتظار کمتر  شود.

او افزود: همین فاصله تولید  بین باغداران  برتر و میانگین تولید کشور نیز بیشتر از هر عاملی در مدیریت تغذیه  بهینه در باغ‌های تولید کنندگان برتر نهفته است  .

اصغرزاده با اشاره به معرفی‌ ارقام پر محصول در بخش کشاورزی که در کنار مزایای متعدد اغلب  دارای پتانسیل تولید بالا است، افزود: بخش باغبانی درصدد است که نیاز تغذیه‌ای ارقام پر محصول معرفی‌شده در مراحل تحقیقاتی و قبل از معرفی به بازار برآورد و در مرحله تولید انبوه و تجاری نیاز این محصولات را برای  حداکثر تولید اقتصادی را که اغلب کشت فشرده نیز دارند برآورده کند.

او با بیان اینکه مصرف تلفیقی و مدیریت‌شده کودهای شیمیایی، آلی، زیستی ، توجه بر حفظ محیط‌زیست  و عدم آلودگی آب و خاک مورد توجه معاونت باغبانی است، گفت: کاهش کیفیت آب‌ و خاک کشور و شور شدن آن‌ها سبب شده که تغذیه باغ‌ها به ‌صورت یک علم متکی بر دانش روز  و در راستای کاهش اثرات شوری و مدیریت استرس های خشکسالی و تنش های غیر زنده نهادینه شود.

اصغرزاده به تقاضای بازارهای داخلی و خارجی برای محصولات ارگانیک نیز اشاره کرد و ادامه داد: معاونت باغبانی توسعه تولید این محصولات را در باغ‌های نوبنیاد دیم، آبی و حتی اراضی شیب دارو در احیای باغ‌های درجه 3  و توسعه کشت گیاهان دارویی را در دستور کار خود دارد و با توجه به اینکه در این باغ‌ها حداقل نهاده مورد استفاده قرار می‌گیرد تبدیل این باغ‌ها به باغ‌های ارگانیک مخصوصا در مناطق دیم‌کاری در حال برنامه ریزی و اجرا است.

او افزود: ازآنجا که کشور بودجه خاصی را درزمینه‌ی تولید محصولات ارگانیک باغبانی تخصیص نداده است، با توجه به ارزش افزوده تولید این محصولات، توسعه تولید محصولات ارگانیک باغبانی، بر پایه ایجاد انگیزه در  بخش خصوصی پیگیری می‌شود.

مشاور معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص میزان برآورد مصرف کود در کشور نیز گفت: حداقل میزان کود مورد نیاز بخش کشاورزی هر ساله با همکاری و نظارت معاونت های تخصصی از جمله موسسه تحقیقات برآورد می‌شود که در این برآورد گیاه محور، مقدار محصول مورد انتظار، حدود بحرانی عناصر غذایی در خاک، شرایط اقلیمی، نوع گونه‌های گیاهی، نوع خاک و حاصلخیزی آن  لحاظ می‌شود که اغلب سالیانه حدود ۵ میلیون تن کود برای تولید محصولات کشاورزی برآورد می شود، ولی اغلب نصف این مقدار برای مصرف در بخش‌ کشاورزی مصرف می‌شود .

او ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی درصدد است تا مصرف کودهای آلی و کودهای بیولوژیک را در راستای  بهینه کردن مصرف کودهای شیمیایی و افزایش کارایی مصرف این نوع کودها ترویج داده و همزمان با این اقدامات، حداکثر استفاده از پتانسیل شرکت‌های داخلی تولید کننده انواع کودهای فسفر، پتاسه و حتی کودهای میکرو نیز در حال پیگیری است .

او با تأکید بر حداکثر بهره برداری از نهاده های تولید داخل، گفت: تمامی نیاز کودی کشور به اوره در داخل کشور تولید می شود که با توجه به لزوم تقویت خاک های کشور از مواد آلی و جایگاه تامین نیتروژن به عنوان گلوگاه رشد در تولید محصولات کشاورزی در ایران ، خود کفایی در تولید این کود نعمت بزرگی برای بخش کشاورزی به حساب می آید .

اصغرزاده با اشاره به کیفیت کود در سال‌های گذشته گفت: در سال های گذشته به دلیل عدم نظارت های کافی، مشکلاتی در کیفیت کودهای وارداتی و داخلی از نظر میزان فلزات سنگین و عدم تطابق ادعا با محتویات کودها به وجود آمده بود که وزارت جهاد کشاورزی کنترل کیفی در این زیمنه انجام‌ داده و توسط موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، کیفیت کودهای تولید داخل و وارداتی بسیار افزایش ‌یافته، به ‌طوری‌که در حال حاضر مقدار کودهای غیر استاندارد در بازار کاهش بسیار چشم‌گیری داشته است.

او درباره میزان یارانه کودهای موجود در کشور نیز گفت:  با همت دولت مردان در حال حاضر کودهای نیتروژنه، فسفره  و پتاسه دارای یارانه هستند و این امر در مدیریت مصرف کود کشور بسیار مؤثر بوده  ولی سایر کودهای موجود ازجمله کوهای میکرو، اسیدهای آمینه و …..  به‌صورت آزاد تأمین و مورداستفاده قرار می‌گیرند.

اصغرزاده با تاکید بر اینکه سهم حجمی کودهای میکرو در سبد نهاده‌های کودی مقدار قابل توجهی نیست، افزود:  اغلب مقدار مصرف کودهای میکرو در هر هکتار محصولات باغبانی به جزء تولیدات گلخانه ای، محدود است، ولی مصرف آنها برای تولید حداکثری و با کیفیت محصولات باغبانی در تعادل با دیگر عناصر مورد نیاز مورد تاکید است .