معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: مصوبات سفر سال گذشته رئیس جمهوری به استان اردبیل در مورد تامین گاز و اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین زیرساخت‌های شهرک گلخانه‌ای مغان بر زمین مانده است.

محمدمهدی برومندی در جریان سفر به منطقه مغان در شمال استان اردبیل و در جلسه مشترک با مسئولان استانی و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در جریان سفر سال گذشته دولت و بازدید رئیس جمهوری از این شهرک گلخانه‌ای مقرر شد که با اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار، زیرساخت‌های این شهرک در مدت سه سال تکمیل شود ولی کار جدی در این زمینه انجام نشده است.

وی با تاکید بر لزوم تامین گاز برای توسعه و بهره‌برداری از همه ظرفیت شهرک گلخانه‌ای مغان گفت: بر اساس مصوبه سفر سال گذشته ریاست جمهوری مقرر شده بود که خط انتقال گاز به این سایت گلخانه‌ای احداث شود و مسئولان استان باید پیگیر اجرای این امر شوند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: بهترین و بزرگترین سایت گلخانه‌ای کشور با وسعت ۱۶۰۰ هکتار در کنار شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان احداث شده و در حال تکمیل و واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است و تولید در این شهرک نیز آغاز شده است.

وی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشاورزی در دشت مغان و استفاده از ظرفیت‌های ویژه این منطقه برنامه دارد و در این راستا، علاوه بر تقویت کشت و زرع، تولید محصولات گلخانه‌ای و باغی و نیز نوسازی باغات کشت و صنعت مغان نیز طبق برنامه دنبال می‌شود.

برومندی توسعه باغبانی در کشت و صنعت و دامپروری مغان را زمینه‌ساز حل مشکل اشتغال و نیز تامین نیاز کشور عنوان کرده و بر استفاده از ظرفیت این مجتمع در تولید نهال تاکید کرد و گفت: این مجتمع می‌تواند به سایت تولید و صادرات نهال کشور تبدیل شود.

وی از آغاز عملیات تولید نهال درختان مثمر و ارقام مفید و اقتصادی در این مجتمع بزرگ تولیدی کشاورزی کشور خبر داد و افزود: در پایاب سد خداآفرین، احداث ۶ هزار هکتار باغ پیش بینی شده که برنامه آن از طریق مدیریت‌های جهاد کشاورزی دو استان اردبیل و آذربایجان شرقی دنبال می‌شود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید سه میلیون تن محصول گلخانه‌ای در کشور و قرار گرفتن ۸۰۰ هزار تن از آن در سبد صادراتی کشور اظهار کرد: محصولات گلخانه‌ای ایران سالم است به طوری که در کمتر از سه ماه مشکل صادرات برخی محصولات گلخانه‌ای به روسیه حل شد.

مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و معاون آب و آبفای وزیر نیرو از روز گذشته برای بررسی آخرین وضعیت کشاورزی در شمال استان اردبیل به منطقه مغان سفر کرده اند.

این هیات روز گذشته و امروز از بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در دشت مغان بازدید کرد و در ادامه با حضور در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در جریان آخرین وضعیت این شرکت بعد از ابطال واگذاری آن قرار گرفت.

بازدید از سد خداآفرین و شبکه‌های آبیاری و زهکشی پایاب این سد در دشت مغان از دیگر برنامه‌های این هیات در منطقه مغان استان اردبیل بود.

منبع: ایرنا