میز خرما با حضور فعالان حوزه خرما و مسئولان استانی و شهرستانی در دشتستان برگزار شد تا تصمیمی مناسب برای رونق بازار خرما اتخاذ شود.

نشست میز خرما روز شنبه با حضور کشاورزان و باغداران، فعالان بخش خصوصی در زمینه بسته‌بندی و سردخانه، اعضای انجمن خرما و خانه کشاورز در فرمانداری شهرستان دشتستان برگزار شد.

در این نشست اعضای انجمن خرما و کشاورزان مطالبات و نگرانی‌های خود را مطرح کردند و خواستار تلاش مسئولان برای رفع مشکلات و بهبود بازار خرما شدند.

تعیین قیمت مناسب برای خرید توافقی خرما، ارائه سرمایه در گردش برای رونق بازار خرما، ساماندهی سردخانه‌ها برای پذیرش خرمای کشاورزان، خرید تضمینی خرما، توسعه سردخانه‌ها و صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما، تقویت تشکل‌های مرتبط با حوزه خرما، تعیین قیمت پایه برای خرما از نکات مهم مطرح شده توسط فعالان حوزه خرما بود.

تقویت بازار خرما

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر ظهر شنبه در نشست میز خرما در دشتستان اظهار داشت: طی سال‌های گذشته تلاش‌های گسترده‌ای به منظور تقویت بازار خرما و رفع مشکلات نخلداران صورت گرفته است.

سعید زرین‌فر با بیان اینکه خرما از اولویت‌های مهم استان بوشهر است افزود: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان بوشهر خرما را به عنوان یک اولویت دنبال کردیم و در این راستا استان بوشهر میزبان میز ملی خرما و جشنواره ملی خرما شد و درخواست کردیم که دبیرخانه دائمی جشنواره در استان تشکیل شود.

وی ایجاد تشکل‌ها و کارگروه‌های فعال در زمینه خرما را ضروری دانست و ادامه داد: بخش دولتی پیگیر مسائل و مشکلات نخلداران است ولی این بخش خصوصی است که باید بازیگر اصلی عرصه خرما و تعیین کننده قیمت این محصول باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با تاکید بر لزوم تشکیل و ایجاد صنف و اتحادیه‌های قوی در حوزه خرما تاکید کرد: دولت همواره حمایت خوبی را داشته و پیگیری جدی برای تخصیص سرمایه در گردش برای رونق بازار خرما خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: تعاون روستایی هم می‌تواند نقش مهمی در رونق بازار خرما داشته باشد و انتظار می‌رود با تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز، نقش‌آفرینی خوبی در این زمینه ایفا کند.

نخلداران خواستار قیمت مناسب برای خرما

فرماندار شهرستان دشتستان نیز در این نشست به ظرفیت‌های بالای خرما در دشتستان اشاره کرد و ادامه داد: بخش عمده خرمای استان بوشهر در دشتستان تولید می‌شود و این شهرستان قطب خرمای استان و کشور است.

فتح‌الله نوروزی بیان کرد: در راستای رفع مشکلات حوزه نخل و خرما، با هماهنگی نماینده دشتستان در مجلس نسبت به دعوت از مسئولان و فعالان این حوزه اقدام کردیم تا بتوانیم تصمیمی مناسب در این زمینه بگیریم.

نخلداران در انتظار تعیین قیمت مناسب برای خرما/ بازار رونق گیرد

وی توسعه سردخانه‌ها و تعیین قیمت توافقی برای خرما را از مهمترین خواسته‌ها و مطالبات فعالان این حوزه دانست و ادامه داد: انتظار می‌رود با تصمیم‌گیری مناسب، زمینه ذخیره‌سازی محصولات نخیلات شهرستان در سردخخانه‌ها فراهم شود.

فرماندار دشتستان تصریح کرد: همه ظرفیت و توان خود را برای کمک به فعالان خرما به کار خواهیم گرفت و در تعامل و همراهی با بخش خصوصی امیدواریم شاهد رضایت‌مندی نخلداران باشیم.

بازار داخلی باید تقویت شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در این نشست با اشاره به ابلاغ نرخ مصوب برای سردخانه‌ها اظهار داشت: سرمایه لازم برای ایجاد سردخانه‌ها و هزینه‌های نگهداری در استان بوشهر بیش از سایر استان‌ها است.

سید حسین حسینی اضافه کرد: انتظار می‌رود با توافق نخلداران و فعالان حوزه خرما با سردخانه‌ها نرخی تعیین شود که هم برای فعالان حوزه خرما و هم برای سردخانه‌ها صرفه داشته باشد.

وی بیان کرد: باید بازار داخلی برای مصرف خرما تقویت شود و رسانه‌ها نیز کمک کنند تا خرما وارد سفره‌های مردم شود.

ارائه تسهیلات برای رونق خرما

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در این نشست اظهار داشت: ۱۴ هزار بهره‌بردار در حوزه خرما به صورت مستقیم فعالیت دارند و معیشت خانواده‌های بسیار زیادی در استان بوشهر به خرما وابسته است.

محمدتقی منوچهری اضافه کرد: یکی از نیازهای اساسی تقویت بازار خرما، اختصاص سرمایه در گردش است که اختصاص تسهیلات ارزان‌قیمت می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

وی با اشاره به نقش مهم بانک‌های عامل و صندوق حمایت کشاورزی در ارائه این تسهیلات بیان کرد: با ابلاغ تسهیلات مورد نیاز شاهد بهبود بازار خرما خواهیم بود.

نشست میز خرما با هماهنگی نماینده مردم دشتستان در مجلس و به میزبانی فرمانداری دشتستان برگزار شد.

در این نشست مقرر شد که به زودی کارگروهی تخصصی برای تعیین قیمت پایه خرما تشکیل شود و با حضور فعالان و تصمیم‌گیران این حوزه، تصمیمات لازم برای رونق بازار خرما اتخاذ شود.

منبع: مهر