در شرایط فعلی کشاورزان نباید فشار بر دولت بیاورند.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور نرخ ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم را نامناسب دانست و گفت: اگر چه تشکل ها هر یک از دیدگاه خود مسائلی را مطرح می کنند، اما دولت کلان قضیه را می بیند و معتقد است که افزایش نرخ تنها نباید ملاک عمل قرار گیرد.

علیقلی ایمانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: مسئولان دولتی بر این باورند که کشاورزان به جای افزایش نرخ باید عملکرد در واحد سطح را افزایش دهند چرا که با نرخ ۶۶۵ تومانی هر کیلو آرد، دولت ۳ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو نان به مردم یارانه می دهد.

وی ادامه داد: بنیاد ملی گندمکاران به عنوان نماینده جامعه کشاورزی نرخ ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم را نامناسب می داند و معتقد است که در شرایط فعلی کشاورزان نباید فشار بر دولت بیاورند.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با تاکید بر اجرای مصوبه ۲ فوریتی خرید تضمینی محصولات کشاورزی بیان کرد: اگر نرخ خرید تضمینی محصولات با مشورت شورای نگهبان اعلام شود، این نرخ عادلانه تر خواهد بود، بدین منظور انتظار می رود که نمایندگان مجلس به عنوان ناظر بر اجرای قانون که معتقدند نرخ نباید کمتر از ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شود، به این امر ورود کنند.

وی ادامه داد: در مصوبه جدید مجلس، تشکل ها و کشاورزان در امر قیمت گذاری حضور دارند و در قانون قبلی، مجلس با ورود به امر قیمت گذاری می تواند نرخ خرید گندم را بر مبنای آنالیز هزینه های تولید، نرخ جهانی گندم و تورم محاسبه کند و هم اکنون به عنوان ناظر بر اجرای قانون با این ۳ آیتم باید بررسی کند که ایا نرخ اعلامی منصفانه و مطابق با هزینه های تولید است؟

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان با اشاره به اینکه خرید گندم انحصاری در اختیار دولت است، تصریح کرد: در شرایطی که امکان صادرات گندم و حمل از استانی به استان دیگر وجود ندارد یا خریداری در بازار نیست که بالاتر از قیمت دولت اقدام به خرید محصول از کشاورزان کند، از این رو حوزه گندم، آرد و نان انحصاری در اختیار دولت است و چرایی این قصه را باید از دولت پرسید که بر چه مبنایی نرخ ۴ هزار تومانی را برای خرید تضمینی گندم اعلام کرده است.