نایب رئیس خانه کشاورز از افزایش کارآمدی سیاست نظارتی دولت بر بازار نهاده های کشاورزی خبر داد.

عنایت الله بیابانی نایب رئیس خانه کشاورز با تاکید بر ضرورت تامین نهاده های باکیفیت و به صرفه برای کشاورزان اظهار کرد: از مهم ترین نیازها و انتظارات  کشاورزان از دولت، تامین  نهاده های تولید مثل کود و سم  است اما فرآیند تامین این نهاده ها همواره دچار نابسامانی بوده و این نابسامانی طی سالیان گذشته با شدت و ضعف ادامه داشته است.

وی با بیان این که بخش خصوصی در زنجیره تامین نهاده ها حضور فعالی دارد اما بخش عمده سامان دهی تامین این نهاده ها به عهده دولت است، افزود: دولت باید نقش خود را به عنوان تنظیم کننده بازار نهاده ها با قدرت ایفا کند تا نهاده ها با روند بهتری برای کشاورزان تامین شود. در حال حاضر با تغییراتی که در راس وزارت جهاد کشاورزی اتفاق افتاده انتظار کشاورزان این است که مهندس کشاورز سرپرست این وزارتخانه با اشرافی که به مساله زراعت دارد و با توجه به سوابق ایشان در دفاع مجدانه از حقوق و منافع کشاورزان، برنامه های بهتری برای تامین نهاده ها و دسترسی کشاورزان به نهاده های باکیفیت و به صرفه در دستور کار قرار دهد.
وی تامین نهاده باکیفیت به خصوص در تولید محصولاتی که به امنیت غذایی کشور مرتبط است و محصول استراتژیک به شمار می رود را  پراهمیت برشمرد و اظهار کرد: افزایش تولید در محصولاتی همچون گندم و برنج و دیگر محصولات استراتژیک، هدفی است که کشاورزان برای تحقق آن نیاز به حمایت دولت دارند و اگر نهاده های ما ارتقا پیدا کند می توانیم علاوه بر افزایش تولید محصولات استراتژیک، کیفیت این محصولات را نیز افزایش دهیم.

نایب رئیس خانه کشاورز با اشاره به اهمیت به صرفه بودن قیمت نهاده ها اظهار کرد: نهاده ها باید حتما به قیمت متعارف و به صرفه به کشاورز داده شود در حالی که به عنوان مثال در حال حاضر انواع کود در بازار در دسترس است اما قیمت گران مانع بهره مندی کشاورزان از کود مورد نیاز خود می شود. از سوی دیگر دولت باید با توجه به واقعیت هایی همچون افزایش قیمت نهاده ها، قیمت تضمینی اقلامی مثل گندم را اعلام کند اما این اتفاق نیفتاده است و قیمت تضمینی اعلام شده توسط دولت تناسبی با افزایش هزینه های تولید و گرانی نهاده ها ندارد.

وی تصریح کرد: ما به عنوان یکی از تشکل های مهم بخش کشاورزی این انتظارات و مشکلات را به سرپرست وزارت کشاورزی منتقل کرده ایم و امیدواریم ایشان هر چه سریع تر برای رفع تنگناهایی که کشاورزان در تامین نهاده ها با آن مواجه هستند، اقدام کند.

بیابانی با تقدیر از تلاش هایی که در سال های اخیر برای آموزش کشاورزان در زمینه استفاده بهینه از نهاده ها توسط وزارت کشاورزی انجام شده است،  خاطرنشان کرد: تلاش هایی توسط وزارت کشاورزی در جهت یکسان سازی کیفی کود و سم مصرفی در هر یک از بخش های کشاورزی انجام شده که قابل تقدیر است اما یکسان سازی کیفی نهاده ها در سطح کشور علاوه بر تدوین استانداردهای مورد نیاز، به نظارت جدی دولت نیاز دارد که در این زمینه ضعف هایی وجود دارد و همه ذینفعان واقعی بخش کشاورزی خواستار نظارت بیشتر دولت برای جلوگیری از عرضه کود و سم بی کیفیت است، البته در یکی دو سال گذشته نظارت ها خیلی بهتر شده و سیاست نظارتی دولت بر بازار کود و سم کارآمدتر شده است.
نایب رئیس خانه کشاورز همچنین آموزش های میدانی و کارگاه ها و سمینارهای آموزشی را برای کشاورزان مفید دانست و بیان کرد: آموزش هایی که درسال های اخیر برای بهبود استفاده از نهاده‌ها انجام شده، در ارتقاء دانش کشاورزان و کاهش مصرف کود و سم مازاد بر نیاز، نقش موثری داشته است.

بیابانی با اشاره در پیش بودن هفتمین نمایشگاه بین المللی نهاده های کشاورزی، اهمیت نقش آموزشی و هم‌افزایی رویدادهای تخصصی در توسعه و شکوفایی بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: مجریان این نمایشگاه باید زمینه حضور هر چه پررنگ تر کشاورزان در این رویداد را فراهم کرده و با برگزاری کارگاه های آموزشی و ایجاد ارتباط بین تامین کنندگان نهاده ها و کشاورزان، بستری مناسب برای افزایش بهره وری و تولید در بخش کشاورزی ایجاد کنند.