توصیه می‌شود کشاورزان، نسبت به آبیاری مزارع گندم، جو و کلزا اقدام کنند.
مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به افزایش دما در نیمه شرقی و جنوبی کشور توصیه می‌شود کشاورزان، نسبت به آبیاری مزارع گندم، جو و کلزا اقدام کنند.

مسعود حقیقت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به افزایش نسبی دما در نیمه شرقی به گلخانه داران توصیه می‌شود که تهویه مناسب را در واحد‌ها برقرار کنند تا محصولاتشان از این حیث دچار مشکل نشود.

وی افزود: با توجه به افزایش دما در نیمه شرقی و جنوبی کشور توصیه می‌شود کشاورزانی که آب کافی در دسترس دارند، نسبت به آبیاری مزارع گندم، جو و کلزا اقدام کنند.

به گفته حقیقت، با توجه به ورود سامانه جدید بارشی در شمال غرب کشور شاهد بارش باران در این مناطق خواهیم بود.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه تا پایان هفته خبر خاصی برای نیمه جنوبی کشور نداریم، بیان کرد: با توجه به شرایط جوی به باغداران جنوب کشور توصیه می‌شود که به سبب وزش باد و جلوگیری از هدر رفت سم در ساعات اولیه روز اقدام به سم‌پاشی و روغن پاشی باغات پسته کنند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی درباره آخرین وضعیت بارش کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش سال زراعی جدید از ابتدای مهر تا ۱۸ اسفند ۱۷۵.۲ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ میلی متر کاهش و دوره بلندمدت ۱۷.۳ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: بنابر آمار در سال زراعی جدید بارش در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، قم و قزوین نرمال و در مقابل استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان شرقی نسبت به دوره بلندمدت کمتر از نرمال بوده است.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه خشکسالی بخش کشاورزی مرتفع شده است، بیان کرد: با توجه به بارش‌های مناسب، خشکسالی در بخش کشاورزی نداریم، اما به سبب برداشت بخشی از مزارع و باغات از آب‌های زیر زمینی مشکل کمبود آب سفره‌های زیرزمینی مرتفع نشده است.

حقیقت در پایان‌ تصریح کرد: با وجود پراکنش و میزان مناسب بارش، وزارت نیرو باید پاسخگو باشد که چه میزان از کمبود منابع آب‌های زیرزمینی جبران شده است.

منبع: دهقان نیوز