شواهد و قرائن و پیش بینی های کارشناسانه با اتکا به تجارب پیشین آشکار می سازد که احتمال زیاد دارد کشورمان در حوزه صنعت مرغداری با آنفلوآنزای پرندگان درگیر شود و این پیش بینی در حالیست که سازمان دامپزشکی کشور آمادگی لازم برای مقابله با این بیماری را چه در بعد کمبود اعتبارات مورد نیاز، چه نوع مدیریت انزواطلبانه و توام با تفرعن دکتر ماکنعلی که خود را از عالمان برجسته جهان می داند ندارد؛

برعکس، دکتر رفیعی پور رئیس پیشین سازمان دامپزشکی که از فروتنی یک مدیر متخصص مردمی و تعامل با رسانه ها برخوردار بود و به همین دلیل موفق شد با جلب همکاری همگان آنفلوآنزای پرندگان را ریشه کن کند!

این در شرایطی است که هنگام شیوع بیماری هایی همچون آنفلوآنزا، طرح موضوع و اطلاع رسانی در ابعاد ملی از سوی رسانه ها برای همراه کردن تشکل های مرغداری و تمامی نهادها و ارگان های کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است. بیماری های اپیدمیک و گسترده دام و طیور بیش از مقابله متکی بر علوم دامپزشکی و حسب ضرورت امحا، ابعاد اجتماعی، سیاسی و البته اقتصادی دارد. تاکنون، ماکنعلی، مدیریت تک نفره سازمان دامپزشکی، تقاضای اعتباری ویژه برای مقابله با این بیماری نکرده، گفتگویی با رسانه ها نداشته و حتی به سوالات طرح شده از طریق ارتباطات مجازی که برنامه شما برای مقابله با این بیماری چیست، پاسخی نداده است! لازم است اگر وزیر در جستجوی بحران دیگری همچون افزایش قیمت گوشت مرغ نیست از هم اکنون به طور ویژه وارد برنامه ریزی مقابله با این بیماری ویران کننده شود. مقابله با بیماری آنفلوآنزای پرندگان، با پنهان کاری و تفرعن به مثابه “من آنم که رستم بود پهلوان” بدون اعتبارات لازم، مشاوره ها و تعاملات بین المللی، جلب مشارکت مردم و بهره برداران امکان موفقیت ندارد.

تاکید برآنکه، احتمال شیوع این بیماری ویرانگر به دلیل مهاجرت پرندگان از استپ های شمالی به ویژه سیبری وجود دارد، ماکنعلی باید بدون تاخیر وارد عمل شود.

منبع: کشاورزی آینده جهان (کاج پرس)