سازمان هواشناسی با اعلام ورود سامانه بارشی سرد به کشور طی امروز برای ۱۵ استان کشور تا ۳۰ مهرماه هشدار بارش برف و باران و کاهش محسوس دما صادر کرد.

بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا با گذر متناوب امواج کم‌دامنه ترازهای میانی جو از نوار شمالی کشور در برخی مناطق سواحل شمالی،‌ اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و غربی بارش پراکنده، وزش باد و کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده است.

در شمال غرب وزش باد و کاهش دما قابل توجه است. روز چهارشنبه با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر در استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی ابرناکی، بارش باران، وزش باد شدید و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

پنجشنبه سامانه بارشی در نوار شمالی کشور فعال است و شدت بارش‌ها طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در نوار شرقی اردبیل، گیلان و مازندران است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی پنجشنبه در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های قزوین، البرز،‌ تهران و سمنان افزایش ابر گاهی بارش پراکنده و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

همچنین طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در سواحل دریای خزر و طی روزهای پنجشنبه و جمعه در دامنه‌های جنوبی البرز و شمال شرق کشور وزش باد و کاهش 5 تا 10 درجه‌ای دما پیش‌بینی می‌شود. روز جمعه 30 مهر 1400 نیز برای برخی از مناطق نوار شمالی کشور بارش پراکنده پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی نسبتاً سرد

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه 1400/07/26

زمان پایان: جمعه 1400/07/30

نوع مخاطره: بارش باران، رگبار باران گاهی توأم با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما (5 تا 10 درجه) و در ارتفاعات همراه با بارش برف

منطقه اثر:

دوشنبه 1400/07/26: شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، شمال اردبیل، مازندران و گیلان.

سه‌شنبه 1400/07/27: نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان.

چهارشنبه 1400/07/28: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی.

پنج‌شنبه 1400/07/29: آذربایجان غربی، گیلان، اردبیل، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی و ارتفاعات در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان و هرمزگان.

جمعه 1400/07/30: نیمه شرقی خراسان رضوی و هرمزگان

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه گذرگاه‌های کوهستانی، کاهش دید، احتمال تأخیر در پروازها، احتمال خسارت به محصولات زراعی و باغی.

توصیه: احتیاط در تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در تردد در جاده‌های بین‌شهری و کوهستانی و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خسارات زراعی و باغی.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتاً شدید توأم با مواج‌شدن خلیج فارس

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه 1400/07/26

زمان پایان: شب جمعه 1400/07/30

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در سواحل و فراساحل به‌ترتیب 1.5 تا 2 متر.

منطقه اثر: خلیج فارس

اثر مخاطره: آسیب به تورهای صیادی، احتمال غرق شدن شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیتهای دریایی در ساحل و فراساحل.