بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های اصفهان، یزد، نیمه شمالی فارس، کرمان، برخی مناطق سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی ، مناطقی از شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش ابر گاهی رگبار باران،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی شده است. شدت پدیده با احتمال وقوع تگرگ، باد و گردوخاک در نواحی مرکزی کشور در استان‌های اصفهان، یزد، کرمان و فارس پیش بینی می‌شود.

فردا سه شنبه با ورود سامانه بارشی به کشور در شمال غرب، غرب، استان‌های واقع در دانه‌های جنوبی البرز و استان‌های همدان، مرکزی، قم، اصفهان، یزد، شمال فارس، کرمان رگبار باران، رعدوبرق، و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد.  در مناطق مستعد وقوع تگرگ و نفوذ گردوغبار از عراق به غرب کشور دور از انتظار نیست. شدت بارش‌های فردا 7 اردیبهشت برای استان‌های غربی کشور است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی فردا به تدریج بارش باران در سواحل دریای خزر همراه با وزش باد شدید و رعدوبرق آغاز می شود.

چهارشنبه بارش در سواحل دریای خزر تشدید شده  و در شمال غرب، برخی مناطق غرب، دامنه‌های جنوبی البرز رگبار، وزش باد و رعدوبرق و در مرکز، شمال و شمال شرق کشور بارش پراکنده همراه با وزش باد شدید و رعدوبرق پیش بینی می‌شود.

پنجشنبه در شمال غرب، سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز، برخی مناطق مرکزی، شرق و جنوب شرق رگبار و رعدوبرق پیش بینی شده است. جمعه نیز ناپایداری‌ها برای نوار شمالی و بخش‌های از شرق و جنوب شرق کشور ادامه خواهد داشت.

همچنین روزهای سه شنبه و فردا با نفوذ جریانات خنگ شمالی، کاهش نسبی دما حدود 4 تا 6 درجه برای سواحل دریای خزر روی می‌دهد و در این مدت دریای خزر مواج است.

توصیف سامانه اول: رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت ، خیزش گردوخاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه 1400/02/6 : اصفهان، یزد، فارس، کرمان، خراسان جنوبی، جنوب سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی.

سه‌شنبه 1400/02/7 : آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، قم، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، شمال فارس، شمال کرمان.

اثر مخاطره: رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت، در برخی مناطق همراه با خیزش گردو خاک، احتمال جاری شدن روان آب موقت در مسیل‌ها، صاعقه و برق گرفتگی ، احتمال وقوع تگرگ، احتمال شکستن درختان فرسوده

توصیه: احتیاط در تردد و اسکان در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و چرای دام ها در مراتع مرتفع و مسیل‌ها به ویژ در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، تحکیم سازه‌های موقت

توصیف سامانه دوم: رشد ابرهای همرفتی در ساعات بعدازظهر و اوایل شب

نوع مخاطره: وزش باد شدید موقت همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1400/02/6: قزوین، قم، البرز، تهران، سمنان

اثر مخاطره: وزش باد شدید موقت، در برخی مناطق همراه با خیزش گردو خاک، احتمال شکستن درختان فرسوده

توصیه: محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان های نیمه کاره، اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، احتیاط درفعالیت و پرواز هواپیماهای سبک و گلایدر و سایر اقدامات پیشگیرانه