سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور نسبت به وقوع کولاک برف و کاهش محسوس دما در ۱۹ استان هشدار صادر کرد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سه‌شنبه در استان‌های سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و یزد بارش باران، وزش باد شدید و رعدوبرق و در مناطق مرتفع بارش برف، در بخش‌هایی از مرکز، شمال  غرب، شمال شرق و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش پراکنده برف و باران پیش‌بینی می‌شود.

شدت بارش‌های امروز برای نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان است.

فردا با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر برای استان‌های ساحلی بارش باران و کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده است. همچنین با عبور امواج تراز میانی جو برای مرکز، ارتفاعات و دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی، شمال شرق بارش باران، برف و وزش باد شدید موقتی و در شمال غرب بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی پنجشنبه بارش در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و با شدت کمتر در خراسان رضوی، یزد و شرق هرمزگان ادامه خواهد داشت و اواخر وقت سامانه بارشی از جنوب کشور خارج می‌شود.

روز جمعه در اکثر مناطق کشور جو پایدار است و شنبه هفته آینده برای سواحل دریای خزر بارش باران پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش برف، وزش باد شدید، کاهش محسوس دما و کولاک برف

منطقه اثر:
چهارشنبه 1400/10/15 : آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و ارتفاعات و دامنه در استان‌های زنجان، همدان، مرکزی، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، یزد، قزوین، البرز، تهران، سمنان، غرب اصفهان، شمال کرمان.

پنجشنبه 1400/10/16 : ارتفاعات و دامنه در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و کرمان.

اثر مخاطره: پدیده مه، لغزندگی و کاهش دید به‌ویژه در جاده های کوهستانی، کاهش محسوس دما، احتمال آسیب به ماشین‌آلات کشاورزی، اختلال در عملیات عمرانی و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، در صورت انجام سفر به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی، احتیاط در صعود به ارتفاعات، احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو، عدم بتن‌ریزی، مدیریت در مصرف انرژی، تمهیدات لازم در حفظ ماشین‌آلات کشاورزی و آمادگی دستگاه‌های امدادی.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتا شدید

زمان شروع: چهارشنبه 1400/10/15

زمان پایان: پنج‌شنبه 1400/10/16

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج حداکثر2 تا 3 متر

منطقه اثر:

چهارشنبه 1400/10/15 : خلیج فارس و تنگه هرمز، نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر و هرمزگان.

پنجشنبه 1400/10/16 : خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان، در نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق های سبک و نیمه سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین و آسیب به قفس ها و تورهای صیادی.

توصیه: عدم فعالیت های تفریحی و محدودیت در سایر فعالیت دریایی بویژه در مناطق فراساحل، جمع آوری تورها و لوازم صیادی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت.